23/6/2026
Νέα επέκταση των προγραμμάτων απασχόλησης για ανέργους άνω των 55 ετών και άτομα με αναπηρία προανήγγειλε η Νίκη Κεραμέως, παρουσιάζοντας παράλληλα το νομοσχέδιο για την ίση αμοιβή και τα οφέλη των συλλογικών συμβάσεων
Η προώθηση του νομοσχεδίου για την ίση αμοιβή ανδρών και γυναικών, η επέκταση των προγραμμάτων απασχόλησης της Δημόσιας Υπηρεσίας Απασχόλησης (ΔΥΠΑ) και η πρόοδος που καταγράφεται στο πεδίο των συλλογικών συμβάσεων εργασίας βρέθηκαν στο επίκεντρο της συνέντευξης που παραχώρησε η υπουργός Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης, Νίκη Κεραμέως, στον τηλεοπτικό σταθμό MEGA.
Ιδιαίτερη αναφορά έκανε η υπουργός στα δύο προγράμματα της ΔΥΠΑ με έντονο κοινωνικό αποτύπωμα, τα οποία βρίσκονται σε πλήρη εξέλιξη. Το πρώτο αφορά το πρόγραμμα «55+», το οποίο απευθύνεται σε ανέργους ηλικίας άνω των 55 ετών, μια κατηγορία πολιτών που συχνά αντιμετωπίζει σημαντικές δυσκολίες επανένταξης στην αγορά εργασίας.
Όπως επισήμανε η κυρία Κεραμέως, το πρόγραμμα στηρίζει εργαζόμενους που έχουν βρεθεί εκτός αγοράς εργασίας σε προχωρημένη ηλικία, επιδοτώντας την απασχόλησή τους σε φορείς του Δημοσίου, όπως δήμους, περιφέρειες και νοσοκομεία. Παράλληλα, πολλοί από τους ωφελούμενους βρίσκονται λίγα χρόνια πριν από τη συνταξιοδότηση, γεγονός που καθιστά ακόμη πιο σημαντική τη δυνατότητα συμπλήρωσης των απαραίτητων προϋποθέσεων για τη λήψη σύνταξης. Σύμφωνα με τα στοιχεία που παρουσίασε, περισσότεροι από 30.000 πολίτες έχουν ήδη επωφεληθεί από το πρόγραμμα, ενώ προανήγγειλε νέα επέκτασή του το προσεχές διάστημα.
Η υπουργός αναφέρθηκε επίσης στο πρόγραμμα απασχόλησης για άτομα με αναπηρία, το οποίο έχει επεκταθεί και συνεχίζει να υλοποιείται σε ολόκληρη τη χώρα. Μέσω της συγκεκριμένης δράσης, δίνεται η δυνατότητα σε άτομα με αναπηρία να εργαστούν σε δήμους και περιφέρειες, ενισχύοντας την κοινωνική και επαγγελματική τους ένταξη. Όπως σημείωσε, πρόκειται για πολίτες με δεξιότητες και επαγγελματική εμπειρία, οι οποίοι συχνά συναντούν εμπόδια στην πρόσβασή τους στην αγορά εργασίας.
Σημαντικό μέρος της συνέντευξης αφιερώθηκε στο υπό επεξεργασία νομοσχέδιο για την ίση αμοιβή ανδρών και γυναικών για εργασία ίσης αξίας, το οποίο ενσωματώνει σχετική ευρωπαϊκή οδηγία. Η κυρία Κεραμέως υπογράμμισε ότι βασική αρχή της νέας νομοθετικής παρέμβασης είναι πως οι αποδοχές ενός εργαζομένου πρέπει να καθορίζονται αποκλειστικά από τη θέση, τα προσόντα, τις δεξιότητες και την απόδοσή του και όχι από το φύλο του.
Παρά τη βελτίωση που έχει καταγραφεί τα τελευταία χρόνια, η υπουργός τόνισε ότι το μισθολογικό χάσμα εξακολουθεί να υφίσταται τόσο στην Ελλάδα όσο και στην υπόλοιπη Ευρώπη. Οπως ανέφερε, οι γυναίκες στη χώρα μας αμείβονται κατά μέσο όρο 13,4% λιγότερο από τους άνδρες, ενώ ο ευρωπαϊκός μέσος όρος διαμορφώνεται στο 11%.
Αναλύοντας τις βασικές διατάξεις του νομοσχεδίου, εξήγησε ότι πριν από την πρόσληψη οι αγγελίες και οι προκηρύξεις θέσεων εργασίας θα πρέπει να είναι ουδέτερες ως προς το φύλο, ενώ οι εργοδότες θα υποχρεούνται να γνωστοποιούν το εύρος των αποδοχών πριν από τη διαδικασία της συνέντευξης. Μετά την πρόσληψη, οι εργαζόμενοι θα έχουν αυξημένη πρόσβαση σε πληροφορίες που αφορούν τις μισθολογικές δομές, ώστε να μπορούν να διαπιστώνουν εάν υπάρχουν αδικαιολόγητες αποκλίσεις στις αμοιβές.
Η υπουργός διευκρίνισε ότι το νομοσχέδιο δεν εξισώνει αδιακρίτως τις αποδοχές όλων των εργαζομένων, αλλά διασφαλίζει ότι η διαφοροποίηση των μισθών θα βασίζεται σε αντικειμενικά κριτήρια, όπως η εμπειρία, τα προσόντα και οι αρμοδιότητες. Σε περιπτώσεις όπου διαπιστώνεται αδικαιολόγητη μισθολογική ανισότητα, οι εργαζόμενοι θα μπορούν να προχωρούν σε καταγγελία. Παράλληλα, οι επιχειρήσεις με περισσότερους από 100 εργαζομένους θα υποχρεούνται να υποβάλλουν περιοδικές εκθέσεις για τη μισθολογική τους διάρθρωση, χωρίς δημοσιοποίηση προσωπικών στοιχείων.
Αναφορά έγινε και στην εκδήλωση που πραγματοποιήθηκε στις Βρυξέλλες με αντικείμενο την Εθνική Κοινωνική Συμφωνία για την ενίσχυση των συλλογικών συμβάσεων εργασίας. Η κυρία Κεραμέως υποστήριξε ότι η Ελλάδα έχει καταγράψει σημαντική πρόοδο μέσα σε σύντομο χρονικό διάστημα, επισημαίνοντας ότι πριν από έναν χρόνο η χώρα δεχόταν κριτική για τις επιδόσεις της στον τομέα των συλλογικών διαπραγματεύσεων.
Όπως ανέφερε, η πρόοδος που έχει συντελεστεί αναγνωρίστηκε από ευρωπαϊκούς θεσμούς, με την Ελλάδα να παρουσιάζεται πλέον ως θετικό παράδειγμα για άλλα κράτη-μέλη της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Παράλληλα, σημείωσε ότι μετά την υπογραφή της Εθνικής Κοινωνικής Συμφωνίας και τη νομοθετική της κατοχύρωση έχουν ήδη αρχίσει να παράγονται απτά αποτελέσματα.
Χαρακτηριστικό παράδειγμα, σύμφωνα με την υπουργό, αποτελεί η συλλογική σύμβαση στον κλάδο της εστίασης, η οποία οδήγησε σε αυξήσεις αποδοχών που φτάνουν έως και το 20% για περίπου 400.000 εργαζόμενους, αριθμός που αντιστοιχεί σε περίπου το 15% των μισθωτών της χώρας.
Πηγή: https://www.protagon.gr
