20/8/2024
Στον εκσυγχρονισμό του θεσμικού πλαισίου που διέπει τις δημοτικές επιχειρήσεις ύδρευσης αποχέτευσης, τις γνωστές ΔΕΥΑ, προχωρά το Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας.
Για το σκοπό αυτό προχώρησε σε πρόσληψη ειδικού συμβούλου που θα συνδράμει τις αρμόδιες υπηρεσίες στην κατάρτιση σχετικού νομοσχεδίου.
Σημειώνεται ότι υπό τις νέες διευρυμένες αρμοδιότητές της, η Ρυθμιστική Αρχή Αποβλήτων, Ενέργειας και Υδάτων (Ρ.Α.Α.Ε.Υ.) δύναται έως την 31η Δεκεμβρίου 2024 να υποβάλει στους Υπουργούς Περιβάλλοντος και Ενέργειας και Εσωτερικών πρόταση ολοκληρωμένης δέσμης μέτρων, συνοδευόμενη από ανάλυση οικονομικών και κοινωνικών συνεπειών, για τη διασφάλιση της επιχειρησιακής λειτουργίας του συνόλου των παρόχων υπηρεσιών ύδατος, μεταξύ δε αυτών και των ΔΕΥΑ.
Ειδικότερα, η Ρ.Α.Α.Ε.Υ. δύναται να προτείνει την αναδιοργάνωση των παρόχων υπηρεσιών ύδατος, συμπεριλαμβανομένης της δυνατότητας διαδημοτικών συνεργασιών και σύναψης προγραμματικών συμβάσεων, αλλά και της συγχώνευσης παρόχων υπηρεσιών ύδατος, καθώς και κάθε πρόσφορο μέτρο προς ενίσχυση της διαχειριστικής τους ικανότητας.
Κατά την προετοιμασία των προτάσεών της η Ρυθμιστική Αρχή λαμβάνει υπόψη, ιδίως, γεωγραφικές παραμέτρους και οικονομικά κριτήρια, όπως το λειτουργικό κόστος, το ποσοστό ανάκτησης κόστους και τις ταμειακές ροές, πληθυσμιακά κριτήρια, την περιβαλλοντική συμπεριφορά των παρόχων και τις υφιστάμενες υποδομές, καθώς και κοινωνικές παραμέτρους, ενώ, όπως σημειώνεται σχετικά, οι προτάσεις της αποσκοπούν στη βελτίωση της ποιότητας των παρεχόμενων υπηρεσιών ύδατος, τη μείωση των αρνητικών συνεπειών στο φυσικό περιβάλλον και τη βέλτιστη τιμή.
Επιπλέον, με βάση ΚΥΑ του 2023 έγινε θέσπιση κριτηρίων αξιολόγησης της διαχειριστικής ικανότητας των παρόχων υπηρεσιών ύδατος και των Φορέων Διαχείρισης Στερεών Αποβλήτων (Φο.Δ.Σ.Α.).
Το αντικείμενο
Με βάση αυτά, το ΥΠΕΝ, στο πλαίσιο της νομοθετικής πρωτοβουλίας της Κυβέρνησης, θα απαιτηθεί να καταρτίσει νομοσχέδιο για τον εκσυγχρονισμό του θεσμικού πλαισίου οργάνωσης και λειτουργίας των δημοτικών επιχειρήσεων ύδρευσης αποχέτευσης, λαμβάνοντας υπόψη και τα τυχόν προτεινόμενα εκ μέρους της Ρ.Α.Α.Ε.Υ. μέτρα διασφάλισης της επιχειρησιακής λειτουργίας του συνόλου των παρόχων υπηρεσιών ύδατος, εφαρμόζοντας την ευρύτερη κυβερνητική πολιτική στον τομέα της εποπτείας των φορέων παροχής ύδατος και με σκοπό την εμβάθυνση και περαιτέρω ενίσχυση της μεταρρυθμιστικής προσπάθειας που αφορά στην αποδοτική διαχείριση των υδάτων προς όφελος τόσο του περιβάλλοντος όσο και του καταναλωτή.
Για τη σύνταξη του εν λόγω νομοσχεδίου θα χρειαστεί «η από νομικής απόψεως αξιολόγηση και κατάρτιση κατάλληλων ρυθμίσεων που θα συνιστούν συνεκτικό πλαίσιο και θα συναρμόζουν αρμονικά με το υφιστάμενο πλέγμα ρυθμίσεων σε ποικίλους τομείς του δικαίου», όπως αναφέρεται. Ειδικότερα, για την σύνταξη του νομοσχεδίου θα απαιτηθεί η αξιολόγηση και κατάρτιση ρυθμίσεων που άπτονται, όλως ενδεικτικά:
(i) των διατάξεων της ενωσιακής και εθνικής νομοθεσίας ως προς την προστασία και τη διαχείριση των υδάτων, την ποιότητα του νερού ανθρώπινης κατανάλωσης, καθώς και για την επεξεργασία των αστικών λυμάτων
(ii) των διατάξεων του Κώδικα Δήμων και Κοινοτήτων
(iii) των διατάξεων περί Νέας Αρχιτεκτονικής της Αυτοδιοίκησης και της Αποκεντρωμένης Διοίκησης
(iv) των διατάξεων του νόμου περί ανωνύμων εταιρειών και τουνόμου περί εταιρικών μετασχηματισμών
(v) των διατάξεων του νόμου περί δημοσίων επιχειρήσεων και οργανισμών
(vi) διατάξεων του δημοσιοϋπαλληλικού δικαίου και εν γένει του δικαίου που άπτεται του νομικού καθεστώτος του προσωπικού που υπηρετεί με σχέση εργασίας ιδιωτικού δικαίου (αορίστου ή ορισμένου χρόνου), καθώς και των προσλήψεων προσωπικού στον δημόσιο τομέα,
(vii)των περί κρατικών ενισχύσεων διατάξεων της Συνθήκης για τη Λειτουργίας της Ευρωπαϊκής Ένωσης, και των σχετικών Κατευθυντήριων Γραμμών της Ευρωπαϊκής Επιτροπής,
(viii) των ενωσιακών και εθνικών κανόνων για την ανάθεση και εκτέλεση δημοσίων συμβάσεων και συμβάσεων φορέων, που δραστηριοποιούνται στους τομείς του ύδατος, της ενέργειας, των μεταφορών και των ταχυδρομικών υπηρεσιών, κ.ά.
Όπως σημειώνεται μάλιστα, είναι πρόδηλο ότι, δεδομένου του πολυσχιδούς αντικειμένου του προς κατάρτιση σχεδίου νόμου και λαμβάνοντας υπόψη την ανάγκη ταχείας ολοκλήρωσης της σύνταξης του, είναι αναγκαία η υποστήριξη του Υπουργείου και των αρμοδίων υπηρεσιών του από εξειδικευμένο εξωτερικό νομικό σύμβουλο, ο οποίος θα συνδράμει το Υπουργείο στη σύνταξη του νομοσχεδίου με εξειδικευμένες νομικές συμβουλές και υπηρεσίες που θα άπτονται ταυτοχρόνως πολλών τομέων του δικαίου. Ο σύμβουλος θα πρέπει να συνεργάζεται με τα αρμόδια στελέχη του υπουργείου για την δημιουργία αποτελεσματικής ομάδας νομικής υποστήριξης και θα συμμετέχει σε σχετικές συσκέψεις με τα στελέχη του Υπουργείου, της ΡΑΑΕΥ, λοιπών συναρμοδίων Υπουργείων και φορέων.
Επιπρόσθετα, οφείλει κατά την εκτέλεση του αντικειμένου του να εφαρμόζει το Εγχειρίδιο Νομοπαρασκευαστικής Μεθοδολογίας, καθώς και το Εγχειρίδιο Ανάλυσης Συνεπειών Ρύθμισης της Γ.Γ. Νομικών και Κοινοβουλευτικών Θεμάτων της Προεδρίας της Κυβέρνησης στο πλαίσιο των κανόνων καλής νομοθέτησης που έχει υιοθετήσει και εφαρμόζει η Κυβέρνηση.
Ο ανάδοχος
Κατόπιν ολοκλήρωσης της σχετικής διαδικασίας αποφασίστηκε η κατακύρωση της παροχής νομικών συμβουλευτικών υπηρεσιών προς το ΥΠΕΝ και ανάδειξη ως προσωρινού αναδόχου, της δικηγορικής εταιρείας «Μαρίνος, Πετρούλιας και Συνεταίροι», έναντι ποσού 57.000 ευρώ άνευ ΦΠΑ, ήτοι 70.680 ευρώ συμπεριλαμβανομένου ΦΠΑ 24%.
Η διάρκεια της σύμβασης ορίζεται σε τρεις μήνες από την υπογραφή της, ενώ όλα τα επιμέρους παραδοτέα οφείλει να τα ολοκληρώσει και παραδώσει εντός τριών μηνών. Η συνολική διάρκεια της σύμβασης μπορεί να παρατείνεται μετά από αιτιολογημένη απόφαση της αναθέτουσας αρχής μέχρι το 50% αυτής ύστερα από σχετικό αίτημα του αναδόχου που υποβάλλεται πριν από τη λήξη της διάρκειάς της, σε αντικειμενικά δικαιολογημένες περιπτώσεις που δεν οφείλονται σε δική του υπαιτιότητα.
Πηγή: https://www.newmoney.gr
Πηγή φωτογραφίας: https://secure.gravatar.com