8/12/2023
«Πότε πρέπει να εγκαταλείψει κάποιος το τιμόνι;». Πρόκειται για μία ερώτηση που είναι δύσκολο να τεθεί, πόσω μάλλον να απαντηθεί – ιδίως όταν πρόκειται για οδηγούς με πείρα δεκαετιών οι οποίοι δεν θέλουν να αποσυρθούν από τους αυτοκινητόδρομους και να αποχωριστούν την ελευθερία που τους προσφέρει το αυτοκίνητό τους.Παρ’ όλα αυτά, όσο περνούν τα χρόνια συχνά τα αντανακλαστικά αλλά και οι λοιπές απαραίτητες ικανότητες που καθορίζουν την ασφαλή οδήγηση μειώνονται, με αποτέλεσμα να αυξάνεται κατακόρυφα ο κίνδυνος τροχαίων ατυχημάτων.Είναι σημαντικό βέβαια να διευκρινιστεί ότι οι μη ασφαλείς οδηγοί μπορεί να είναι οποιασδήποτε ηλικίας. Τα δεδομένα εντούτοις δείχνουν πως οι νεότεροι οδηγοί (κυρίως λόγω απειρίας) αλλά και οι ηλικιωμένοι (συνήθως επειδή υπερεκτιμούν τις ικανότητές τους) είναι εκείνοι που εμπλέκονται συχνά σε τροχαία ατυχήματα.Πιο συγκεκριμένα, οι ηλικιωμένοι και οι νέοι οδηγοί διατρέχουν 1,6 φορές και 1,3 φορές υψηλότερο δείκτη επικινδυνότητας σε σύγκριση με τους οδηγούς ηλικίας 35-54 ετών.Λαμβάνοντας υπόψη τα παραπάνω, ο Dr. Robert H. Shmerling της Ιατρικής Σχολής του Πανεπιστημίου του Harvard, επιχειρεί να προσεγγίσει με ευαισθησία αλλά και τεκμηριωμένα στοιχεία το ευαίσθητο αυτό θέμα.Καθώς οι άνθρωποι μεγαλώνουν, οι ικανότητες οδήγησης μπορεί να μειώνονται τόσο αργά με αποτέλεσμα να μην είναι εμφανείς, σημειώνει ο ίδιος. Αλλωστε ακόμη και όταν συμβαίνουν ατυχήματα ή παρ’ ολίγον ατυχήματα, υπάρχουν τόσο πολλοί πιθανοί παράγοντες – όπως για παράδειγμα η οδηγική συμπεριφορά των άλλων οδηγών – με συνέπεια οι δικαιολογίες να… θολώνουν συχνά τη γενική εικόνα.
Οι «κόκκινες σημαίες»Υπάρχουν όμως κάποιες «κόκκινες σημαίες», οι οποίες δεν πρέπει να παραβλέπονται, καθώς μπορεί να υποδηλώνουν έκπτωση των οδηγικών ικανοτήτων. Μερικές από αυτές, σύμφωνα με τον Dr. Shmerling, είναι οι εξής:
Πηγή: https://www.in.gr
Πηγή φωτογραφίας: https://secure.gravatar.com