ΚεντρικήΠεριβάλλον

Euroasia: Πώς εκτινάχθηκε στο 1,9 δισ. το κόστος της ηλεκτρικής διασύνδεσης Ισραήλ-Κύπρου-Κρήτης

17/7/2023

Aίτημα για αύξηση της χρηματοδότησης στο 1,9 δισ. κατέθεσε ο Euroasia Interconnector προς την Ρυθμιστική Αρχή της Ελλάδας και της Κύπρου, επιβεβαιώνοντας την αυξημένη κινητικότητα που παρατηρείτε τις τελευταίες μέρες με πρωτοβουλία της Κυπριακής κυβέρνησης για το μεγάλο έργο, εξαιτίας ισχυρών πιέσεων από την πλευρά της Κομισιόν.Κατά πληροφορίες η ΡΑΑΕΥ  ενέκρινε την αύξηση του capex του Εuroasia στην τελευταία ολομέλεια και ενημέρωσε σχετικά την πολιτική ηγεσία του ΥΠΕΝ, μπροστά στον κίνδυνο κατάρρευσης του πρότζεκτ για το οποίο υπάρχει έντονος προβληματισμός και στην Κύπρο.Ο φορέας υλοποίησης του έργου κλήθηκε τις προηγούμενες μέρες στο Προεδρικό Μέγαρο της Κύπρου σε έκτακτη σύσκεψη με τον Πρόεδρο Νίκο Χριστοδουλίδη και τον αρμόδιο υπουργό ενέργειας Γιώργο Παπαναστασίου, προκειμένου να αιτιολογήσει τις μεγάλες καθυστερήσεις στην υλοποίηση των οροσήμων που απαιτούν οι κοινοτικοί κανονισμοί για να μην χαθεί η χρηματοδότηση των 657 εκ. ευρώ που έχει λάβει ως έργο κοινού ενδιαφέροντος (PCI) από το Connecting Europe Facility (CEF) .

O κ. Νάσος Κτωρίδης επικεφαλής της Euroasia Interconnector επιδιώκει να προχωρήσει στην υπογραφή της σύμβασης με την Νορβηγική Nexans που εκκρεμεί ΄ένα χρόνο και η οποία έχει αναλάβει την κατασκευή και εγκατάσταση υποθαλάσσιων καλωδίων μήκους 1.800 χιλιομέτρων. Ωστόσο έχει εκτιμήσει ότι οι συνθήκες του έργου  σε σχέση με τον αρχικό σχεδιασμό, πριν από πέντε χρόνια, έχουν μεταβληθεί με αποτέλεσμα το αρχικό κόστος που προσδιοριζόταν στο 1,57 δις. και είχαν εγκρίνει οι δυο ρυθμιστικές αρχές να πρέπει να αναθεωρηθεί. Με νεότερο αίτημα ζητά την αναπροσαρμογή του τιμήματος ώστε να μπορέσει να ανακτήσει στο μέλλον την συνολική δαπάνη, μετακυλίοντας το αυξημένο κόστος στα τέλη διασύνδεσης.Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή έχει χτυπήσει ηχηρό καμπανάκι στις Κυπριακές αρχές καθώς οι καθυστερήσεις του Euroasia, έχουν εκτροχιάσει τρία ορόσημα του έργου που παρουσιάζουν μεγάλες καθυστερήσεις. Το πρώτο αφορά τη συμμετοχή του ΑΔΜΗΕ στην εταιρεία. Η συμφωνία μεταξύ των δύο πλευρών για την απόκτηση του 25% του μετοχικού κεφαλαίου του Euroasia ανακοινώθηκε τον προηγούμενο μήνα. Όμως πληροφορίες αναφέρουν ότι η συνεργασία  αυτή δεν έχει οριστικοποιηθεί ακόμη ενώ μέχρι πρόσφατα δεν είχε τις απαιτούμενες εγκρίσεις από το ΔΣ του Διαχειριστή.

Η σύμβαση με την νορβηγική Nexans είναι το δεύτερο ορόσημο που δεν έχει τηρηθεί για την κατασκευή του καλωδίου καθώς όπως ανέφερε πρόσφατα και δημοσίευμα του Φιλελεύθερου «λόγω της καθυστέρησης υπάρχει ο κίνδυνος να χαθεί η χρονική δέσμευση (slot) της εταιρείας για κατασκευή του καλωδίου, διότι υπάρχει μεγάλη ζήτηση, από τη Γερμανία και χώρες της Βαλτικής, στον απόηχο του πολέμου της Ουκρανίας».

Ένα τρίτο ορόσημο που δεν έχει επιτευχθεί αφορά στη συμφωνία με την Siemens, για την κατασκευή του μετατροπέα τάσης. Ωστόσο δεν αποτελεί μια παράμετρο τόσο πιεστική όσο οι δύο άλλες.To έργο αφορά στην κατασκευή υποθαλάσσιου καλωδίου, για την ηλεκτρική διασύνδεση  Ισραήλ  Κύπρου και Ελλάδας μέσω Κρήτης. Η πρώτη φάση, εκτιμώμενης αξίας 1,57 δισ. αφορά στη σύνδεση Κύπρου – Ελλάδας και η δεύτερη τη σύνδεση Κύπρου – Ισραήλ. Ο Euroasia έχει χαρακτηριστεί ως PCI από την ΕΕ και ως τέτοιο έχει λάβει χρηματοδότηση 657 εκατ., ενώ υπάρχει επιπλέον χρηματοδότηση 100 εκατ. από το Ταμείο Ανάκαμψης (RRF).

Πηγή: https://www.newmoney.gr

Πηγή φωτογραφίας: https://secure.gravatar.com

Related posts

”Λευκή Νύχτα” στον Δήμο Ιλίου

xristiana

Νόσος Αλτσχάιμερ: Η προπόνηση που μπορεί να μειώσει τον κίνδυνο και να θωρακίσει το μυαλό

xristiana

Περισσότερες Από 4.000 Θέσεις Εργασίας Στην «Ημέρα Καριέρας ΟΑΕΔ» Το Σάββατο Στον Πειραιά

xristiana