11/8/2025
Πόσο άνετα συζητάμε για το δικαίωμα στη σεξουαλικότητα των ατόμων με αναπηρία; Η Ελπίδα Σταθάτου έγραψε μία τολμηρή ταινία μικρού μήκους κι άνοιξε τον διάλογο.
Το σινεμά έχει μία μαγική δύναμη. Να φέρνει μπροστά μας -με άβολο ΖΟΟΜ στην μεγάλη οθόνη- ζητήματα που τείνουμε να σκουπίζουμε κάτω από το χαλάκι της συλλογικής συνείδησης. Και να ανοίγει διαλόγους – στις παρέες μας, στο περιβάλλον μας, μέσα μας.
Οπως, το δικαίωμα στην ερωτική διάθεση και ικανοποίηση ατόμων με (σωματική, πνευματική, ψυχική) αναπηρία.
Αυτό είναι το θέμα που προσέγγισε με ιδιαίτερη προσοχή και τόλμη η ηθοποιός και σεναριογράφος Ελπίδα Σταθάτου κι έγραψε το σενάριο του «11:01», μίας μικρού μήκους ταινίας που θα διαγωνιστεί σε λίγες μέρες στο 4ο Διεθνές Φεστιβάλ Κιν/φου Κεφαλονιάς – «Κύματα»
Φωτογράφος πλατώ: Aρης Ζιωτόπουλος
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ Η ταινία φέρει την σκηνοθετική υπογραφή του Jimi Δροσινού (θα μας εξηγήσει γιατί δεν σκηνοθέτησε η ίδια). Η ίδια κρατά την πρωταγωνιστική θέση, δίπλα στην Λωξάνδρα Λούκας (ηθοποιό του θεάτρου και του κινηματογράφου, που είχαμε γνωρίσει από το ντοκιμαντέρ «Λώξη» των Δημήτρη Ζάχου και Θανάση Καφετζή) και τον Ακύλλα Καραζήση.
ΠΛΟΚΗ Η ιστορία θέλει τη Στεφανία, μία χορεύτρια που μετακομίζει σε ένα νέο διαμέρισμα με τη σύντροφό της και ανοίγει στη γειτονιά μία σχολή χορού, να γνωρίζει τη Ρωξάνη, ένα έφηβο κορίτσι με σύνδρομο Down, που ζει μόνη της με τον πατέρα της από τότε που η μητέρα της έφυγε από τη ζωή. Εκείνος, μοναχικός, μελαγχολικός, κλειστός, τρομαγμένος, μεγαλώνει το κορίτσι του με τον καλύτερο τρόπο που ξέρει και μπορεί: υπερποστατευτικά κι αμήχανα. Στην σκέψη και μόνο ότι γίνεται γυναίκα κι έχει ορμές, φρικάρει, επεμβαίνει, περιορίζει. Μέχρι που η Στεφανία, μέσα από τα μαθήματα χορού που κάνει στην Ρωξάνη, συνειδητοποιεί τι συμβαίνει. Θα επέμβει; Εχει το δικαίωμα;
Μιλήσαμε με την Ελπίδα Σταθάτου για το πώς εμπνεύστηκε αυτή την ιστορία, ποια ήταν η μεγαλύτερη δυσκολία που αντιμετώπισε για να γράψει με σωστές ισορροπίες ένα τέτοιο σενάριο, και κατά πόσο η γυναίκα στο σινεμά (σε όλες της τις πραγματικές διαστάσεις) έχει καλύτερη εκπροσώπηση στις μέρες μας.
Ελπίδα, υπογράφεις το σενάριο του «11.01», μίας μικρού μήκους με ένα τολμηρό θέμα που δεν αγγίζει ακόμα η ελληνική κοινωνία: τη σεξουαλικότητα ανθρώπων με αναπηρία. Από που προέκυψε αυτή η ιδέα στο μυαλό σου και γιατί θέλησες να είναι αυτό το επόμενο σενάριο σου; Επίσης, γιατί δεν σκηνοθέτησες εσύ;
Κάπως νιώθω ότι οι ιστορίες συνήθως με βρίσκουν αυτές, παρά οτι εγώ αποφασίζω τι θέλω να είναι το επόμενο σενάριο. Η ιδέα για το «11:01» γεννήθηκε όταν είδα τα «Ερωτευμένα Άλογα» στο Δημοτικό Θέατρο Πειραιά από την ομάδα «Εν δυνάμει» όπου έπαιζε και η Λωξάνδρα. Ήταν μια παράσταση νέων καλλιτεχνών, με και χωρίς αναπηρία, που διαπραγματευόταν θέματα που με άγγιξαν βαθιά: τον έρωτα και τη σεξουαλικότητα στα άτομα με αναπηρία και την γενικότερη ανάγκη για ικανοποίηση και αποδοχή σε μια κοινωνία που ούτε ενημερώνεται ούτε ενημερώνει. Είναι κάποιες παραστάσεις που σε στοιχειώνουν, μια από αυτές ήταν για εμένα η συγκεκριμένη. Εκείνο το βράδυ έφυγα από το θέατρο και ένιωσα να το πω απλά, τελείως άσχετη.
Θύμωσα με εμένα, με την κοινωνία, αναρωτιόμουνα πώς ποτέ δεν είχα σκεφτεί ότι τα άτομα με αναπηρία έχουν και αυτά δικαίωμα στην απόλαυση. Ετσι αποφάσισα να γράψω κάτι, να έρθω λίγο πιο κοντά σε αυτήν την εμπειρία που είχα εκείνο το βράδυ και να την ταιριάξω σε μια θεματολογία πιο σχετική και οικεία σε μένα. Ξεκίνησα έτσι να γράφω μια ιστορία για χαρακτήρες που ζητούν περισσότερα από τη ζωή τους, από την οικογένεια τους και από την ίδια την Ελλάδα.
Ο λόγος που δεν την σκηνοθέτησα ήταν κυρίως η φιλία μου με τον σκηνοθέτη Jimi Δροσινό, ο θαυμασμός για το ταλέντο του και η επιθυμία μου να δουλέψω μαζί του. Παρόλο που βλέπω τον εαυτό μου σαν δημιουργό και απολαμβάνω πολύ όλη την διαδικασία από το σενάριο μέχρι και το post production, ακόμη δεν νιώθω έτοιμη να βρεθώ πίσω από την κάμερα. Ίσως στο μέλλον, όταν θα έχω περισσότερο θάρρος να το τολμήσω αλλά την συγκεκριμένη ιστορία αφού παρέδωσα το σενάριο, ένιωσα ότι ήθελα να την ζήσω μέσα από την Στεφανία, σαν ήθοποιός.
Θύμωσα με εμένα, με την κοινωνία, αναρωτιόμουνα πώς ποτέ δεν είχα σκεφτεί ότι τα άτομα με αναπηρία έχουν και αυτά δικαίωμα στην απόλαυση. Ξεκίνησα έτσι να γράφω μια ιστορία για χαρακτήρες που ζητούν περισσότερα από τη ζωή τους, από την οικογένεια τους και από την ίδια την Ελλάδα. Δεν ήθελα να πάρω θέση ή να γίνω διδακτική. Ηθελα όμως δύο πράγματα: το σενάριο να ανοίξει μια συζήτηση και να είναι αληθινό…»
Χρειάστηκε να κάνεις κάποια έρευνα για να προσεγγίσεις ένα τόσο σύνθετο και ιδιαίτερο θέμα; Συναντήθηκες με ανθρώπους με αναπηρία, μοιράστηκαν τις εμπειρίες τους – εδώ ή στο Λονδίνο;