20/7/2023
Με επιστολή της στην Επιτροπή Οικονομικών Υποθέσεων της Βουλής παρεμβαίνει εκ νέου η ΕΣΑμεΑ στο νομοσχέδιο του υπουργείου Οικονομικών «Ενίσχυση του εισοδήματος των μισθωτών, των νέων, της οικογένειας και της εργασίας – συνταξιοδοτικές ρυθμίσεις». Δια μέσου της επιστολής ζητά επίσης να κληθεί εκπρόσωπός της κατά τη συζήτηση του σχεδίου νόμου στη Βουλή.
Οι προτάσεις της ΕΣΑμεΑ αφορούν στις συντάξεις των ατόμων με αναπηρία και χρόνιες παθήσεις, στον επανακαθορισμό της οικογενειακής παροχής, στα επιδόματα, στο φόρο εισοδήματος για τα άτομα με αναπηρία, σε φορολογικά ζητήματα, οικονομικές ενισχύσεις κλπ.
Αναλυτικά η επιστολή:
Κύριε Πρόεδρε,
Κυρίες και Κύριοι Μέλη,
Η Εθνική Συνομοσπονδία Ατόμων με Αναπηρία (Ε.Σ.Α.μεΑ.) αποτελεί τον τριτοβάθμιο κοινωνικό και συνδικαλιστικό φορέα των ατόμων με αναπηρία, χρόνιες παθήσεις και των οικογενειών τους στη χώρα και αναγνωρισμένο Κοινωνικό Εταίρο της ελληνικής Πολιτείας σε ζητήματα αναπηρίας.
Με το παρόν έγγραφό μας και με αφορμή το Σχέδιο Νόμου με θέμα: «Ενίσχυση του εισοδήματος των μισθωτών, των νέων, της οικογένειας και της εργασίας – συνταξιοδοτικές ρυθμίσεις» που έχει κατατεθεί στη Βουλή για συζήτηση και ψήφιση, σας καταθέτουμε τις προτάσεις μας και ζητάμε να κληθεί εκπρόσωπος της Ε.Σ.Α.μεΑ κατά τη συζήτησή του στην Επιτροπή, προκειμένου να σας αναπτύξουμε πιο διεξοδικά τις θέσεις της Συνομοσπονδίας.
Λαμβάνοντας υπόψη:
- την παρ. 6 του Άρθρου 21 του Συντάγματος της χώρας, σύμφωνα με την οποία «τα άτομα με αναπηρίες έχουν δικαίωμα να απολαμβάνουν μέτρων που εξασφαλίζουν την αυτονομία, την επαγγελματική ένταξη και τη συμμετοχή τους στην κοινωνική, οικονομική και πολιτική ζωή της Χώρας», συνταγματικές επιταγές και απαιτήσεις της εθνικής μας νομοθεσίας, όπως :
- τον ν.4488/2017, ο οποίος αναφέρει στο άρθρο 68 «Νομοπαραγωγική διαδικασία, ανάλυση συνεπειών ρυθμίσεων και παραγωγή επίσημων στατιστικών για τα ΑμεΑ» τα εξής: «1. Κατά το στάδιο της νομοπαραγωγικής διαδικασίας τα αρμόδια όργανα συνεκτιμούν τα δικαιώματα των ΑμεΑ, όπως αυτά περιγράφονται στη Σύμβαση και κατά τη διάρκεια της κατάρτισης σχεδίων νόμου, συνεργάζονται με το Συντονιστικό Μηχανισμό του άρθρου 69 και με το Κεντρικό Σημείο Αναφοράς του άρθρου 70 και τελούν σε διαβούλευση με αναγνωρισμένες αντιπροσωπευτικές οργανώσεις του αναπηρικού κινήματος, με άτομα και με ομάδες ατόμων που έχουν εύλογο ενδιαφέρον για τα δικαιώματα των ΑμεΑ […]»
- τον ν.4074/2012 (ΦΕΚ 88 Α΄/11.04.2012), με τον οποίο η χώρα μας κύρωσε τη Διεθνή Σύμβαση για τα Δικαιώματα των Ατόμων με Αναπηρία μαζί με το προαιρετικό πρωτόκολλο που τη συνοδεύει, γεγονός που συνεπάγεται την εφαρμογή της σε ευρωπαϊκό και εθνικό επίπεδο,
η Ε.Σ.Α.μεΑ. προτείνει και αιτείται ανά άρθρο του παρόντος σχεδίου νόμου τις ακόλουθες τροποποιήσεις και συμπληρώσεις:
Άρθρο 3 – Αναπροσαρμογή συντάξεων των προσώπων των περ. α, β και ε της παρ. 3 – του άρθρου 4 του ν. 4387/2016
Σε αυτό το άρθρο κρίνουμε σημαντικό να προβλεφθεί ο διπλασιασμός του ποσού της οικονομικής ενίσχυσης των 300 ευρώ της παρ. 2α που καταβάλλεται στους συνταξιούχους που έχουν προσωπική διαφορά, σε περίπτωση που οι συνταξιούχοι είναι άτομα με αναπηρία ή χρόνια πάθηση με ποσοστό 50% και άνω βάσει ΚΕΠΑ ή από υγειονομική επιτροπή πιστοποίησης/γνωμάτευσης αναπηρίας ή άλλη αρμόδια αρχή, η οποία εξακολουθεί να ασκεί τις αρμοδιότητές της, λόγω του επιπλέον κόστους που επιφέρει η αναπηρία/ χρόνια πάθησή τους.
Στην περίπτωση που τα δικαιούχα πρόσωπα στα οποία επιμερίζεται η σύνταξη, είναι άτομα με αναπηρία ή χρόνια πάθηση με ποσοστό 50% και άνω βάσει ΚΕΠΑ ή από υγειονομική επιτροπή πιστοποίησης/γνωμάτευσης αναπηρίας ή άλλη αρμόδια αρχή, η οποία εξακολουθεί να ασκεί τις αρμοδιότητές της, να δοθεί στο καθένα πρόσωπο ολόκληρο το ποσό της οικονομικής ενίσχυσης και να μην επιμεριστεί.
Να προβλεφθούν επίσης σε αυτό το άρθρο διατάξεις για:
- Την εναρμόνιση της αύξησης των επιδομάτων σύμφωνα με τις αυξήσεις που δίνονται στις συντάξεις κάθε έτους.
- Την επαναφορά των ευνοϊκών ρυθμίσεων για τη συνταξιοδότηση των γονέων/ συζύγων/ αδελφών που έχουν στη φροντίδα τους άτομα με βαριά αναπηρία, οι οποίες καταργήθηκαν άδικα με το 3ο μνημόνιο.
Άρθρο 21 – Επανακαθορισμός οικογενειακής παροχής – Τροποποίηση παρ. 1 άρθρου 15 ν. 4354/2015
Το πόσο της οικογενειακής παροχής της παρ.1 που καταβάλλεται για την ενίσχυση των οικογενειών των υπαλλήλων, σε περίπτωση που ο υπάλληλος έχει τέκνο με αναπηρία ή χρόνια πάθηση με ποσοστό αναπηρίας 50% και άνω βάσει ΚΕΠΑ ή από υγειονομική επιτροπή πιστοποίησης/γνωμάτευσης αναπηρίας ή άλλη αρμόδια αρχή, η οποία εξακολουθεί να ασκεί τις αρμοδιότητές της, να ισούται με το διπλάσιο της παροχής που ορίζεται για τα 3 τέκνα (δηλαδή 170x2=340 ευρώ) και χωρίς να ισχύει το ηλικιακό όριο, λόγω του επιπλέον κόστους που επιφέρει η αναπηρία/ χρόνια πάθησή τους.
Στη παρ. 2 να μην ισχύσει το ηλικιακό όριο σε περίπτωση που αφορά σε παιδιά με αναπηρία με ποσοστό 50% και άνω βάσει ΚΕΠΑ ή από υγειονομική επιτροπή πιστοποίησης/γνωμάτευσης αναπηρίας ή άλλη αρμόδια αρχή, η οποία εξακολουθεί να ασκεί τις αρμοδιότητές της.
Άρθρο 23 – Ειδικό Επίδομα Βιβλιοθήκης σε Ερευνητές και Ειδικούς Λειτουργικούς Επιστήμονες – Τροποποίηση παρ. 1 άρθρου 135 ν. 4472/2017
Σε περίπτωση που οι ερευνητές και οι ειδικοί λειτουργικοί επιστήμονες είναι άτομα με αναπηρία ή χρόνια πάθηση με ποσοστό 50% και άνω βάσει ΚΕΠΑ ή από υγειονομική επιτροπή πιστοποίησης/γνωμάτευσης αναπηρίας ή άλλη αρμόδια αρχή, η οποία εξακολουθεί να ασκεί τις αρμοδιότητές της, το ειδικό επίδομα βιβλιοθήκης προσαυξάνεται κατά 50%, λόγω του επιπλέον κόστους που επιφέρει η αναπηρία/ χρόνια πάθησή τους.
Άρθρο 32 – Επιδόματα
- Σε περίπτωση που το μέλος του διδακτικού προσωπικού της παρ. 1 είναι άτομο με αναπηρία ή χρόνια πάθηση με ποσοστό 50% και άνω βάσει ΚΕΠΑ ή από υγειονομική επιτροπή πιστοποίησης/γνωμάτευσης αναπηρίας ή άλλη αρμόδια αρχή, η οποία εξακολουθεί να ασκεί τις αρμοδιότητές της, το επίδομα πρέπει να προσαυξάνεται κατά 50%, λόγω του επιπλέον κόστους που επιφέρει η αναπηρία/ χρόνια πάθησή τους.
- Το επίδομα βιβλιοθήκης της παρ. 2 σε περίπτωση που αφορά σε άτομο με αναπηρία ή χρόνια πάθηση με ποσοστό 50% και άνω βάσει ΚΕΠΑ ή από υγειονομική επιτροπή πιστοποίησης/γνωμάτευσης αναπηρίας ή άλλη αρμόδια αρχή, η οποία εξακολουθεί να ασκεί τις αρμοδιότητές της, να προσαυξάνεται κατά 50%.
- Σε περίπτωση που το άτομο των κατηγοριών της παρ. 5 είναι άτομο με αναπηρία ή χρόνια πάθηση με ποσοστό 50% και άνω βάσει ΚΕΠΑ ή από υγειονομική επιτροπή πιστοποίησης/γνωμάτευσης αναπηρίας ή άλλη αρμόδια αρχή, η οποία εξακολουθεί να ασκεί τις αρμοδιότητές της, η ειδική αμοιβή που καταβάλλεται να είναι προσαυξημένη κατά 50%.
Άρθρο 33 Επιμέρους μισθολογικές ρυθμίσεις
Προσθήκη στο τέλος της παρ.1: «Σε περίπτωση που εντεταλμένος διδάσκων είναι άτομο με ποσοστό αναπηρίας 50% και άνω βάσει ΚΕΠΑ ή από υγειονομική επιτροπή πιστοποίησης/γνωμάτευσης αναπηρίας ή άλλη αρμόδια αρχή, η οποία εξακολουθεί να ασκεί τις αρμοδιότητές της, τα ως άνω ποσά αυξάνονται κατά 50%» λόγω του επιπλέον κόστους που επιφέρει η αναπηρία/ χρόνια πάθησή τους.
Προσθήκη στο τέλος της παρ.4: «Σε περίπτωση που το μέλος ΔΕΠ είναι άτομο με ποσοστό αναπηρίας 50% και άνω βάσει ΚΕΠΑ ή από υγειονομική επιτροπή πιστοποίησης/γνωμάτευσης αναπηρίας ή άλλη αρμόδια αρχή, η οποία εξακολουθεί να ασκεί τις αρμοδιότητές της, τα ως άνω ποσά αυξάνονται κατά 50%» λόγω του επιπλέον κόστους που επιφέρει η αναπηρία/ χρόνια πάθησή τους.
Άρθρο 43 – Μείωση φόρου εισοδήματος για φορολογουμένους με εξαρτώμενα τέκνα – Τροποποίηση παρ. 1 άρθρου 16 Κώδικα Φορολογίας Εισοδήματος
Σε αυτό το άρθρο ζητάμε να προβλεφθεί ο διπλασιασμός μείωσης του φόρου στην περίπτωση που το ένα από τα τέκνα έχει ποσοστό αναπηρίας 50% και άνω βάσει ΚΕΠΑ ή από υγειονομική επιτροπή πιστοποίησης/γνωμάτευσης αναπηρίας ή άλλη αρμόδια αρχή, η οποία εξακολουθεί να ασκεί τις αρμοδιότητές της, και τριπλασιασμός της μείωσης του φόρου ή απαλλαγή από αυτόν στην περίπτωση που δύο από τα τέκνα έχουν ποσοστό αναπηρίας 50% και άνω, λόγω του επιπλέον κόστους που επιφέρει η αναπηρία/ χρόνια πάθησή τους.
Επίσης να προβλεφθεί, οι ελεύθεροι επαγγελματίες που έχουν ποσοστό αναπηρίας 50% και άνω βάσει ΚΕΠΑ ή από υγειονομική επιτροπή πιστοποίησης/γνωμάτευσης αναπηρίας ή άλλη αρμόδια αρχή η οποία εξακολουθεί να ασκεί τις αρμοδιότητές της, να έχουν αφορολόγητο εισόδημα έως 50.000 ευρώ, λόγω του επιπλέον κόστους που επιφέρει η αναπηρία/ χρόνια πάθησή τους.
Άρθρο 46 – Χορήγηση οικονομικής ενίσχυσης από τον κρατικό προϋπολογισμό με σκοπό την κάλυψη μέρους του αυξημένου κόστους των νοικοκυριών λόγω της σημαντικής αύξησης του δείκτη τιμών καταναλωτή
Η οικονομική ενίσχυση της παρ.1 σε περίπτωση που αφορά σε άτομο με αναπηρία ή χρόνια πάθηση με ποσοστό αναπηρίας 50% και άνω βάσει ΚΕΠΑ ή από υγειονομική επιτροπή πιστοποίησης/γνωμάτευσης αναπηρίας ή άλλη αρμόδια αρχή, η οποία εξακολουθεί να ασκεί τις αρμοδιότητές της, πρέπει να είναι τουλάχιστον η διπλάσια, λόγω του επιπλέον κόστους που επιφέρει η αναπηρία/ χρόνια πάθησή τους.
Το ίδιο πρέπει να ισχύσει και για το συνολικό ετήσιο εισόδημα της παρ. 2, το οποίο εντάσσεται στις προϋποθέσεις ώστε να καταστεί κάποιος δικαιούχος της ενίσχυσης. Σε περίπτωση που αφορά σε άτομο με αναπηρία ή χρόνια πάθηση με ποσοστό αναπηρίας 50% και άνω βάσει ΚΕΠΑ ή από υγειονομική επιτροπή πιστοποίησης/γνωμάτευσης αναπηρίας ή άλλη αρμόδια αρχή, η οποία εξακολουθεί να ασκεί τις αρμοδιότητές της, το εισόδημα πρέπει να είναι προσαυξημένο κατά 50%.
Άρθρο 47 – Υποστηρικτικά μέτρα των νέων ηλικίας δεκαοκτώ και δεκαεννέα ετών
Η οικονομική διευκόλυνση της παρ.1 πρέπει να είναι διπλάσια σε περίπτωση που αφορά σε νέους με αναπηρία ή χρόνια πάθηση με ποσοστό αναπηρίας 50% και άνω βάσει ΚΕΠΑ ή από υγειονομική επιτροπή πιστοποίησης/γνωμάτευσης αναπηρίας ή άλλη αρμόδια αρχή, η οποία εξακολουθεί να ασκεί τις αρμοδιότητές της και ανεξαρτήτως εισοδήματος, λόγω του επιπλέον κόστους που επιφέρει η αναπηρία/ χρόνια πάθησή τους.
Η Ε.Σ.Α.μεΑ. αναμένει ότι θα ανταποκριθείτε θετικά στις προτάσεις της.