ΚεντρικήΠεριβάλλον

Γιατί οι μεγάλοι ενεργειακοί όμιλοι επενδύουν στο υδρογόνο

26/6/2023

Στην βιομηχανία του υδρογόνου που αναμένεται να αναπτυχθεί ραγδαία τα επόμενα χρόνια επενδύουν μαζικά οι μεγάλοι ενεργειακοί όμιλοι της χώρας, βάζοντας πόδι στις τεχνολογίες που θα υπηρετήσουν τους κλιματικούς στόχους και θα υποστηρίξουν τα σχέδια ενεργειακής μετάβασης της βιομηχανίας και των μεταφορών που δεν μπορούν να εξυπηρετηθούν μόνο με τον ηλεκτρισμό.

Το «χορό» των επενδύσεων σέρνουν τα μεγάλα διυλιστήρια της χώρας της Motor Oil και της Helleniq Energy που αποτελούν σήμερα και τους μεγάλους καταναλωτές υδρογόνου ενώ στη νέα αγορά διεισδύει και η ΔΕΗ αλλά και άλλες μικρότερες εταιρείες με εξειδίκευση στις τεχνολογίες του πράσινου υδρογόνου.

Το έργο North-1, συνολικής ισχύος 100 MW της Hellenic Hydrogen, στην οποία συνεπενδύει η Επιχείρηση με τον όμιλο Βαρδινογιάννη, θα αποτελέσει την πρώτη μονάδα ηλεκτρόλυσης στην Δυτική Μακεδονία για την οποία η εταιρεία έχει υποβάλλει αίτημα χρηματοδότησης στο ΙNNOVATION fund από την Άνοιξη και αναμένει την σχετική απάντηση τον επόμενο μήνα.

Μιλώντας την Παρασκευή, στο συνέδριο Hydrogen & Green Gases Forum ο κ. Αλέξανδρος Σουμελίδης, Διευθυντής Νέων Δραστηριοτήτων Παραγωγής της ΔΕΗ, τόνισε την ανάγκη για μεγάλης κλίμακας έργα πράσινου υδρογόνου, θέτοντας τρεις βασικές προϋποθέσεις για την λειτουργία και την βιωσιμότητα της νέας αγοράς.

Την εξασφάλιση ρυθμιστικού πλαισίου που σήμερα δεν υπάρχει, την εξασφάλιση χρηματοδότησης και λειτουργικών δαπανών (funding gap) και την επίτευξη ανταγωνιστικών τιμών διμερών συμβάσεων PPAs καθώς το πράσινο υδρογόνο θα χρειαστεί πολλαπλάσια εγκατεστημένη ισχύ για την παραγωγή ενέργειας από φωτοβολταϊκά πάρκα.

Όπως αναφέρθηκε από τον κ. Δημήτρη Τριανταφυλλόπουλο, Διευθύνοντα Σύμβουλο της Hellenic Hydrogen, για μια μονάδα 100 MW θα χρειαστούν 300 με 400 MW ενέργεια από AΠΕ, τα οποία είναι δύσκολο να παραχθούν γεωγραφικά στον ίδιο χώρο. Μια προσιτή λύση θα μπορούσε να αποτελέσει ένα virtual PPA, από ένα pool ΑΠΕ που θα περιλαμβάνει τόσο ηλιακή όσο και αιολική ενέργεια.

Aκόμη πιο οικονομική λύση όπως αναφέρθηκε, θα ήταν η εγκατάσταση ενός Φ/Π κοντά στη μονάδα παραγωγής με απευθείας, γραμμή γλιτώνοντας τέλη χρήσης δικτύου και ένα PPA για αιολική ενέργεια, μια άσκηση πολυπαραγοντική που κάνει αυτή την περίοδο η εταιρεία.

Όπως τονίστηκε, οι μονάδες υδρογόνου μπορούν να «ξεκλειδώσουν» επενδύσεις σε ΑΠΕ καθώς από το 2028 βάσει κοινοτικής οδηγίας, κάθε έργο πράσινου υδρογόνου θα πρέπει να καλύπτει τις ανάγκες του από εγκαταστάσεις ΑΠΕ που πρέπει να έχουν κατασκευαστεί τρία χρόνια νωρίτερα.

Οι άλλες επενδύσεις των διυλιστηρίων

Την πολιτική του υδρογόνου ενστερνίζεται πλήρως και το διυλιστήριο της Motor Oil, υλοποιώντας το πρόγραμμα Blue Med, με στόχο την δημιουργία ενός κόμβου ενέργειας χαμηλών ρύπων στην Ανατολική Μεσόγειο. Ο κόμβος αυτός περιλαμβάνει την παραγωγή πράσινου υδρογόνου μέσω μονάδας 30 MW, τη δέσμευση CO2, τη μεταφορά και διανομή τους και εν τέλει τη χρήση τους στη βιομηχανία και τις μεταφορές.

Το ύψος της επένδυσης θα ανέλθει συνολικά σε 320 εκατ. ευρώ, με στόχο την παραγωγή 60.000 τόνων υδρογόνου ετησίως και τη μείωση των ρύπων κατά 465.000 τόνους/έτος στις εκπομπές Scope 1 και 80.000 στις εκπομπές Scope 3.

Το οικοσύστημα του Blue Med περιλαμβάνει δέκα επιμέρους σχέδια, μια κοιλάδα υδρογόνου και επτά σχήματα συγχρηματοδότησης όπου συμμετέχουν 26 εταίροι και πέντε χώρες.

Όσον αφορά το χρονοδιάγραμμα, μέσα στο 2024 προβλέπεται να λειτουργήσει σταθμός εφοδιασμού, ενώ θα ακολουθήσουν τα πρατήρια εφοδιασμού με υδρογόνο και το 2026 ο σταθμός ηλεκτρόλυσης, ο οποίος θα είναι ο μεγαλύτερος στην περιοχή της ΝΑ Ευρώπης.

Πάντως η χρήση του υδρογόνου δεν είναι κάτι που απασχολεί τώρα τα μεγάλα διυλιστήρια της χώρας όπως ανέφερε στα πλαίσια του Hydrogen & Green Gases Forum, ο Διομήδης Σταμούλης, Ανώτερος Διευθυντής Στρατηγικού σχεδιασμού των βιομηχανικών δραστηριοτήτων και των συμμετοχών της Helleniq Energy.

Ο κ. Σταμούλης μίλησε για την «τυχαία» χρήση του υδρογόνου στα διυλιστήρια, καθώς προέκυπτε σαν υποπροϊόν, κατά την διεργασία για το μετασχηματισμό της  βενζίνης. Αργότερα, ωστόσο προκύπτοντας καινούριες ανάγκες προχώρησε η παραγωγή υδρογόνου, από μεθάνιο και φυσικό αέριο.

Όσον αφορά άλλες μεθόδους παραγωγής, αναφέρθηκε στην ηλεκτρόλυση, όπου παράγεται από φωτοβολταϊκά, κάτι που εφαρμόζεται στα διυλιστήρια της Ελευσίνας αλλά σε μικρή κλίμακα.

Όπως δήλωσε προ ημερών στην γενική συνέλευση ο διευθύνων σύμβουλος της Helleniq Energy κ. Ανδρέας Σιάμισιης, η εταιρεία αξιολογεί αυτή την περίοδο  επένδυση σε τεχνολογία δέσμευσης και αποθήκευσης άνθρακα (CCS) για το διυλιστήριο της  Ελευσίνας, με σκοπό την παραγωγή «μπλε» υδρογόνου, για την οποία, πρόσφατα υποβλήθηκε αίτημα χρηματοδότησης στο Ευρωπαϊκό Ταμείο Καινοτομίας.

Η επενδυτική όμως απόφαση για το έργο δεν πρόκειται να ληφθεί στο άμεσο μέλλον, μέχρι να καθοριστεί η τύχη της τεχνολογίας σε ευρωπαϊκό επίπεδο.

Πηγή: https://www.newmoney.gr

Πηγή φωτογραφίας: https://secure.gravatar.com

Related posts

1ο Nevronas FESTival Στην Τεχνόπολη Δήμου Αθηναίων 28-30 Οκτωβρίου

xristiana

Τα αξεσουάρ για τα μαλλιά επιστρέφουν από τα ’90s και αναβαθμίζουν το look!

xristiana

Κατά τη διάρκεια δίαιτας κάντε αυτό (αν αντέχετε…) και θα φύγουν οι λιγούρες για παχυντικές τροφές!

xristiana