26/12/2022
Επενδύσεις που ξεπερνούν τα 1,2 δισ. ευρώ βρίσκονται σε εξέλιξη για το χτίσιμο 5 νέων Πλωτών Μονάδων Αποθήκευσης και Αεριοποίησης (Floating Storage and Regasification Unit-FSRU) στη χώρα μας, ανοίγοντας νέους δρόμους και νέες δυνατότητες τοποθέτησής της στον ενεργειακό χάρτη που διαμορφώνεται στη «μετά τον πόλεμο» εποχή.
Το LNG έχει ήδη αποδειχθεί το πολύτιμο εργαλείο για τη μείωση της εξάρτησης της Ευρώπης από το ρωσικό φυσικό αέριο.
Οι ραγδαίες εξελίξεις αναγκαστικά έφεραν στο προσκήνιο τα FSRU που αποτελούν τον απαραίτητο κρίκο για την κάλυψη σημαντικού μέρους των ενεργειακών αναγκών, ενώ ενδεικτική της αλλαγής κλίματος μπορεί να θεωρηθεί η στάση της Γερμανίας που ενώ είχε παγώσει σχετικά project λόγω των αυστηρών κανόνων του ευρωπαϊκού Taxonomy, τώρα έχει ήδη εγκαινιάσει τη λειτουργία ενός και ευελπιστεί μέχρι το τέλος του 2023 να θέσει σε λειτουργία άλλες δύο τέτοιες μονάδες.
Η αγορά των FSRUs γνωρίζει σημαντική ανάπτυξη τα τελευταία χρόνια, καθώς από 24 μονάδες σε λειτουργία το 2016 έφτασε στις 43 μέχρι τα τέλη του 2020 σε παγκόσμια κλίμακα. Ωστόσο, εξ αυτών στην Ε.Ε. λειτουργούσαν μέχρι πρότινος μόλις 5.
Το γεγονός, λοιπόν, ότι στην Ελλάδα έχουν ήδη δρομολογηθεί 5 μονάδες αποκτά αυτονόητη στρατηγική σημασία καθώς αυτά θα αποτελέσουν ισάριθμες νέες πύλες εφοδιασμού, προσφέροντας τη δυνατότητα διαφοροποίησης των πηγών προμήθειας του φυσικού αερίου, ενισχύοντας την ενεργειακή ασφάλεια και ταυτόχρονα αναδεικνύοντας τη χώρα σε Gas Hub της ευρύτερης περιοχής.
Τα FSRU στην Αλεξανδρούπολη
Το πρώτο και πιο ώριμο project είναι αυτό της Gastrade για το FSRU Αλεξανδρούπολης, το οποίο προβλέπεται ότι θα τεθεί σε λειτουργία περί τα τέλη του 2023.
Η πλωτή μονάδα χωρητικότητας 153.500 κ.μ. LNG, θα συνδεθεί με το Εθνικό Σύστημα Μεταφοράς Φυσικού Αερίου με αγωγό μήκους 28 χλμ., μέσω του οποίου το αεριοποιημένο LNG θα προωθείται στις αγορές της Ελλάδας, της Βουλγαρίας αλλά και της ευρύτερης περιφέρειας, από τη Ρουμανία, τη Σερβία και τη Β. Μακεδονία, μέχρι τη Μολδαβία και την Ουκρανία.
Ακόμη μεγαλύτερη προβλέπεται η χωρητικότητα του δεύτερου FSRU της Gastrade, που ανακοινώθηκε πριν λίγους μήνες, το οποίο θα αναπτυχθεί και αυτό στην θαλάσσια περιοχή ανοικτά της Αλεξανδρούπολης, με ορίζοντα λειτουργίας το 2025.
Στο νέο έργο, «ΑΣΦΑ Θράκης», το FSRU θα έχει ικανότητα αποθήκευσης 170.000 κ.μ. LNG και θα μπορεί να παραδώσει έως και 22,7 εκ. κ.μ. φυσικού αερίου ημερησίως ή 5,5 δισ. κ.μ. ετησίως. Το έργο θα περιλαμβάνει επίσης ένα σύστημα χερσαίου και υποθαλάσσιου αγωγού που θα συνδέει το FSRU με τους υφιστάμενους αγωγούς μεταφοράς φυσικού αερίου στην περιοχή.
Το έργο της Διώρυγα Gas
Με ταχείς ρυθμούς προχωράει ο σχεδιασμός και για το FSRU της Διώρυγα Gas, θυγατρικής του Ομίλου Motor Oil, στον κόλπο των Αγίων Θεοδώρων, δηλαδή στο Νότο της χώρας όπου υπάρχουν και οι μεγαλύτερες καταναλώσεις.
Τον περασμένο Ιανουάριο ολοκληρώθηκε με ιδιαίτερη επιτυχία η πρώτη, μη δεσμευτική, φάση του Market Test για την εκδήλωση πρόθεσης δέσμευσης δυναμικότητας κατά την οποία υπέβαλαν εκδήλωση ενδιαφέροντος 15 ελληνικές και διεθνείς εταιρείες. Οι ποσότητες LNG που δεσμεύτηκαν για το σύνολο των προϊόντων που διατέθηκαν και για την πρώτη πενταετία λειτουργίας του FSRU, ήταν υπερδιπλάσιες των αρχικών εκτιμήσεων.
Αυτή την περίοδο «τρέχει» η δεύτερη, δεσμευτική φάση του Market Test το οποίο θα ολοκληρωνόταν στις 15 Δεκεμβρίου αλλά πήρε παράταση.
Τον Οκτώβριο η ΡΑΕ ενέκρινε την αύξηση της αποθηκευτικής ικανότητας του FSRU σε 135.00-210.000 κ.μ. τεχνολογίας Moss, με τέσσερις ή πέντε δεξαμενές προσωρινής αποθήκευσης, καθώς και διάφορα άλλα τεχνικά ζητήματα σχετικά όπως τον τρόπο πρόσδεσης της μονάδας ή την αντικατάσταση του υποθαλάσσιου αγωγού με αγωγό υψηλής πίεσης που θα είναι εγκατεστημένος στην προβλήτα και συνδεδεμένος απευθείας με τον χερσαίο αγωγό αερίου.
Σύμφωνα με το χρονοδιάγραμμα, ο στόχος είναι το project να τεθεί σε λειτουργία εντός του πρώτου τριμήνου του 2024.
Τα τρία παραπάνω FSRU απαιτούν επενδύσεις περί τα 360-370 εκατ. ευρώ έκαστο.
Το Thessaloniki FSRU
Το δικό της FSRU δρομολογεί και η Elpedison, που έλαβε τη σχετική άδεια από τη ΡΑΕ τον περασμένο Οκτώβριο. Ο υπεράκτιος πλωτός σταθμός «Thessaloniki FSRU» θα περιλαμβάνει την πλωτή μονάδα αποθήκευσης, με τέσσερις δεξαμενές συνολικής χωρητικότητας 140.000- 170.000 κ.μ., πλωτό αγκυροβόλιο πολλαπλών σημείων πρόσδεσης, υποθαλάσσιο και χερσαίο αγωγό φυσικού αερίου για τη σύνδεση μέσω νέου Μετρητικού Σταθμού με το ΕΣΦΑ καθώς και με τις μονάδες ηλεκτρoπαραγωγής της Elpedison.
Η επένδυση στοχεύει στην εξυπηρέτηση κυρίως ιδίων αναγκών και συγκεκριμένα στην τροφοδοσία των παρακείμενων σταθμών ηλεκτροπαραγωγής της Elpedison στην Θεσσαλονίκη, δηλαδή της υφιστάμενης ισχύος 418 MW και της μελλοντικής των 826 MW, στη διοχέτευση επιπλέον ποσοτήτων φυσικού αερίου στο ΕΣΦΑ για εξυπηρέτηση των καταναλώσεων της μονάδας 420 MW στην Θίσβη Βοιωτίας και στην κάλυψη της δραστηριότητας προμήθειας φυσικού αερίου της εταιρείας στην χονδρική ή τη λιανική.
Ο υπεράκτιος πλωτός τερματικός σταθμός θα είναι μόνιμα αγκυροβολημένος στον Θερμαϊκό Κόλπο, σε απόσταση περίπου 3,4 χλμ. νότια-νοτιοδυτικά του προβλήτα 6 του ΟΛΘ.
Το συνολικό ύψος της επένδυσης υπολογίζεται στα 60,4 εκατ. ευρώ ενώ η μονάδα FSRU προβλέπεται να αποκτηθεί με leasing. Το project της Elpedison προβλέπεται να λειτουργήσει προς τα τέλη του 2025.
Η Mediterranean Gas στο Βόλο
Μόλις πριν λίγες μέρες, στις 19 Δεκεμβρίου ολοκληρώθηκε και το μη δεσμευτικό Market Test για το ΑRGO FSRU της Mediterranean Gas.
Όπως ανακοίνωσε η εταιρεία εκδήλωση ενδιαφέροντος υπέβαλαν ελληνικές και διεθνείς εταιρείες, υπερκαλύπτοντας τη συνολική δυναμικότητα του τερματικού σταθμού, ενώ οι ποσότητες που δηλώθηκαν είναι για περίοδο έως και 25 έτη. Ιδιαίτερα αυξημένη ήταν και η ζήτηση για επιπλέον αποθηκευτικό χώρο στον τερματικό σταθμό.
Η Mediterranean Gas ξεκίνησε να αναπτύσσει το συγκεκριμένο project με στόχο αρχικά να τοποθετηθεί εντός του λιμένα Βόλου, στη συνέχεια όμως αναγκάστηκε να αναζητήσει νέα τοποθεσία στην ευρύτερη περιοχή.
Η δυναμικότητα επαναεριοποίησης του ARGO θα ανέρχεται σε 5,2 bcm φυσικού αερίου ετησίως. Θα βρίσκεται στην καρδιά της Ελλάδας, στη μέση του ΕΣMΦΑ, προσφέροντας υψηλή πίεση για τη σωστή λειτουργία και βιωσιμότητα του Εθνικού Συστήματος και ευελιξία στους χρήστες του τερματικού, καθώς και ένα ευρύ φάσμα υπηρεσιών.
Η εν λόγω επένδυση αναμένεται να φτάσει τα 75 εκατ. ευρώ όσον αφορά τις χερσαίες υποδομές ενώ η ολοκλήρωσή της υπολογίζεται στα μέσα του 2024.
Πηγή: https://www.newmoney.gr
Πηγή φωτογραφίας: https://secure.gravatar.com