Λήψη ασβεστίου: Θα μπορούσε να αυξήσει τον κίνδυνο καρδιακής προσβολής

21

14/5/2022

Ενώ τα συμπληρώματα διατροφής αποτελούν αναπόσπαστο μέρος μιας ρουτίνας υγείας οι ειδικοί αμφισβητούν την ασφάλειά τους. Το ασβέστιο «βρίσκεται στο μικροσκόπιο» καθώς φαίνεται να συνδέεται με αυξημένο κίνδυνο καρδιακής προσβολής.

Όταν παίρνετε συμπληρώματα ασβεστίου, τα επίπεδα αυτού του ορυκτού στο αίμα σας μπορεί να εκτοξευθούν πάνω από τη φυσιολογική ποσότητα. Αυτό το φαινόμενο μπορεί να γίνει τελικά επιβλαβές για την υγεία, σύμφωνα με την έρευνα που δημοσιεύθηκε στο περιοδικό Heart.

Τα προειδοποιητικά σημάδια

Οι ερευνητές κατέληξαν στο συμπέρασμα ότι πρέπει τα συμπληρώματα να τα παίρνουμε με φειδώ καθώς τα ευρήματα έδειξαν ότι η λήψη συμπληρώματος ασβεστίου θα μπορούσε να αυξήσει τον κίνδυνο καρδιακής προσβολής.

Αμφισβητήθηκαν επίσης προηγούμενες έρευνες που αναφέρουν ότι η ενίσχυση της συνολικής πρόσληψης ασβεστίου στη διατροφή θα μπορούσε να αποτρέψει τις καρδιακές παθήσεις και το εγκεφαλικό επεισόδιο.

Να σημειωθεί πως προγενέστερες μελέτες συνέδεαν την πρόσληψη ασβεστίου με χαμηλότερο κίνδυνο υψηλής αρτηριακής πίεσης, διαβήτη και παχυσαρκίας που ενοχοποιούνται για καρδιακές παθήσεις και εγκεφαλικό επεισόδιο.

1643644164262-274901228-1-asvestio.jpg

Πώς έγινε η έρευνα

Η μελέτη εξέτασε 24.000 συμμετέχοντες ηλικίας μεταξύ 35 και 64 ετών. Προκειμένου να συμμετάσχουν στο πρόγραμμα χρειάστηκε να συμπληρώσουν ερωτηματολόγια για τις διατροφικές επιλογές των τελευταίων 12 μηνών. Επίσης, εξετάστηκε η λήψη τυχόν συμπληρωμάτων διατροφής.

Στη συνέχεια, η υγεία τους παρακολουθήθηκε από την ιατρική ομάδα για περίπου 11 χρόνια. Κατά τη διάρκεια αυτής της περιόδου, υπήρξαν 354 καρδιακές προσβολές, 260 εγκεφαλικά επεισόδια και 267 σχετικοί θάνατοι.

Κατά την ανάλυση των συμπληρωμάτων, η μελέτη διαπίστωσε ότι εκείνοι που λάμβαναν προϊόντα ασβεστίου σε τακτή βάση είχαν 86% υψηλότερο κίνδυνο καρδιακής προσβολής.

Ο κίνδυνος αυτός αυξήθηκε ακόμη περισσότερο μεταξύ εκείνων που χρησιμοποιούσαν μόνο συμπληρώματα ασβεστίου.

Οι εν λόγω συμμετέχοντες ήταν «δύο φορές» πιο πιθανό να υποστούν καρδιακή προσβολή σε σύγκριση με εκείνους που δεν έλαβαν συμπληρώματα.

Να σημειωθεί, επίσης, ότι συμπληρώματα ασβεστίου λαμβάνουν γυναίκες που πέρασαν την εμμηνόπαυση καθώς και ηλικιωμένοι.

Όταν η μελέτη εξέτασε τη διατροφή των συμμετεχόντων, οι ερευνητές παρατήρησαν ότι δίαιτες που περιείχαν μέτριες ποσότητες ασβεστίου στον οργανισμό τους (820mg) είχαν 31% χαμηλότερο κίνδυνο καρδιακής προσβολής. Ωστόσο, προκαλεί ενδιαφέρον ότι οι άνθρωποι με πρόσληψη άνω των 1100mg ασβεστίου ημερησίως δεν διέτρεχαν σημαντικά χαμηλότερο κίνδυνο.

Οι μελετητές κατέληξαν στο συμπέρασμα ότι δεν υπήρχαν επαρκή στοιχεία που να αποδεικνύουν ότι οποιοδήποτε επίπεδο πρόσληψης ασβεστίου προστατεύει ή αυξάνει τον κίνδυνο εγκεφαλικού επεισοδίου.

Οι συγγραφείς κατέληξαν: «Αυτή η μελέτη αναφέρει ότι η αύξηση της πρόσληψης ασβεστίου από τη διατροφή μπορεί να μην παρέχει σημαντικά καρδιαγγειακά οφέλη, ενώ τα συμπληρώματα ασβεστίου, τα οποία μπορεί να αυξήσουν τον κίνδυνο [καρδιακής προσβολής] θα πρέπει να λαμβάνονται με προσοχή.

Να σημειωθεί πως τα συμπληρώματα ασβεστίου έχουν «αγκαλιαστεί» ευρέως από τους γιατρούς και το κοινό, με το σκεπτικό ότι είναι ένας φυσικός και ως εκ τούτου ασφαλής τρόπος πρόληψης των οστεοπορωτικών καταγμάτων.

Γίνεται πλέον σαφές ότι η λήψη αυτού του μικροθρεπτικού συστατικού σε μία ή δύο ημερήσιες [δόσεις] δεν είναι φυσική, δεδομένου ότι δεν αναπαράγει τις ίδιες μεταβολικές επιδράσεις με το ασβέστιο στα τρόφιμα.

Η συνιστώμενη ημερήσια πρόσληψη ασβεστίου

Καθώς το ασβέστιο αποτελεί βασικό δομικό στοιχείο των οστών και των δοντιών, της υγείας της καρδιάς, των μυών και των νεύρων μέσω της διατροφής είναι σκόπιμο να παίρνουμε την απαιτούμενη ποσότητα ασβεστίου.

Η συνιστώμενη ημερήσια πρόσληψη ασβεστίου είναι 1.000 mg για τους ενήλικες. Ειδικότερα οι γυναίκες άνω των 50 ετών και όλοι άνω των 70 πρέπει να λαμβάνουν 1.200 mg την ημέρα, ενώ τα παιδιά ηλικίας 4–18 ετών συνιστάται να καταναλώνουν 1.300 mg.

ASVESTIO.jpg

Οι τροφές που εμπεριέχουν ασβέστιο

  • Σπόροι
  • Τυρί
  • Γιαούρτι
  • Σαρδέλες και σολομός
  • Φασόλια
  • Φακές
  • Αμύγδαλα
  • Τόφου

Πηγή: https://www.onmed.gr

Πηγή φωτογραφιών: https://www.onmed.gr