26/9/2023
Μέσα σε ελάχιστο χρονικό διάστημα, το TikTok κατόρθωσε να καταλάβει τις καρδιές, αλλά και τον χρόνο των χρηστών, σκαρφαλώνοντας με σχετική ευκολία στην κορυφαία πλατφόρμα κοινωνικής δικτύωσης στην προτίμηση των ανθρώπων. Ο καθένας μπορεί να παράξει περιεχόμενο και να το δημοσιεύσει στην πλατφόρμα, όπως συμβαίνει με όλα τα social media. Η ελευθερία αυτή, όμως, ενέχει και ορισμένα μειονεκτήματα, το σοβαρότερο εκ των οποίων είναι ο κίνδυνος της παραπληροφόρησης. Η σοβαρότητα των συνεπειών μιας λανθασμένης πληροφόρησης ενισχύεται όταν το «θύμα» της παραπληροφόρησης είναι τα ζητήματα που σχετίζονται με την ανθρώπινη υγεία.
Πρόσφατα, διαπιστώθηκε ότι ένα θέμα υγείας που απαντάται πολύ στο TikTok, με πλήθος πληροφοριών να συρρέουν στην εφαρμογή, είναι οι γυναικολογικοί καρκίνοι (ωοθηκών, ενδομητρίου, τραχήλου, αιδοίου και τροφοβλαστική νόσος κύησης). Σε μελέτη που δημοσιεύουν στο Gynecologic Oncology, επιστήμονες από το Ohio State University Comprehensive Cancer Center – Arthur G. James Cancer Hospital and Richard J. Solove Research Institute (OSUCCC – James) προτρέπουν τις γυναίκες να αναζητούν πληροφορίες έξω από τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, προειδοποιώντας ότι η παραπληροφόρηση για τον καρκίνο και οι απίστευτα ανακριβείς συμβουλές έχουν γίνει ανεξέλεγκτες στη δημοφιλή πλατφόρμα. Μάλιστα, τα διαθέσιμα ερευνητικά στοιχεία μαρτυρούν ότι, πλέον, εκατομμύρια γυναίκες αντιμετωπίζουν το TikTok ως πηγή καθοδήγησης σχετικά με την υγεία.
Αφορμή για τη διεξαγωγή της νέας έρευνας αποτέλεσε ο αυξανόμενος προβληματισμός που παρατήρησε η επικεφαλής ερευνήτρια Laura Chambers να υπάρχει μεταξύ γυναικών αναφορικά με τους γυναικολογικούς καρκίνους. Η ειδικός θέλησε να διαπιστώσει τον ρόλο των μέσων κοινωνικής δικτύωσης, καθώς και τον τρόπο με τον οποίο οι χρήστες αξιοποιούν αυτές τις πλατφόρμες και πώς καταναλώνουν τις πληροφορίες που βρίσκουν εκεί.
Για τη διεξαγωγή της μελέτης, η ομάδα αναζήτησε συστηματικά τις 500 πιο δημοφιλείς αναρτήσεις στο TikTok, αναλύοντας στη συνέχεια τα κορυφαία πέντε hashtags των αναζητήσεων που αφορούσαν στους γυναικολογικούς καρκίνους, με κριτήρια όπως η ποιότητα των πληροφοριών και η αξιοπιστία του περιεχομένου. Συνέλεξαν, επιπλέον, δημογραφικές πληροφορίες, δεδομένα μηνυμάτων και θεματικές ενότητες. Τα βίντεο που η ομάδα θεωρούσε εκπαιδευτικά βαθμολογήθηκαν επίσης ως προς την ποιότητά τους.
Για να γίνει πιο κατανοητή η δυναμική της πλατφόρμας στην πληροφόρηση των χρηστών, αρκεί να αναφερθεί ότι, όπως διαπιστώθηκε, από τον Αύγουστο του 2022, τα πέντε κορυφαία hashtags για κάθε γυναικολογικό καρκίνο είχαν περισσότερες από 466 εκατομμύρια προβολές. Οι συντάκτες της μελέτης διαπίστωσαν τελικά ότι, συνολικά, η ποιότητα των πληροφοριών που κοινοποιούνται στο TikTok είναι αρκετά κακή, με τουλάχιστον το 73% του περιεχομένου να είναι ανακριβές και κακής ποιότητας.
«Αυτά τα δεδομένα μας ενθαρρύνουν να αναρωτηθούμε πώς μπορούμε να παρέχουμε ένα περιβάλλον φροντίδας και να παρέχουμε ποιοτικές πληροφορίες υγείας και υπηρεσίες υποστήριξης σε ασθενείς που αναζητούν πληροφορίες για γυναικολογικούς καρκίνους», σχολίασε αναφορικά με τα ευρήματα η δρ. Chambers.
Η ίδια πρόσθεσε ότι η εν λόγω μελέτη αναδεικνύει τη συναρπαστική δύναμη των μέσων κοινωνικής δικτύωσης να τροφοδοτούν τους χρήστες με παραπληροφόρηση, η οποία θα μπορούσε να αποδειχθεί επιβλαβής για τη διαχείριση ζητημάτων υγείας των ανθρώπων.
Η ειδικός ενθαρρύνει τους ανθρώπους που αναζητούν πιο αξιόπιστες πηγές πληροφοριών, όπως έναν ειδικό υγείας ή έναν ασθενή και να αποφεύγουν το TikTok ως πηγή πληροφόρησης, τονίζοντας παράλληλα την ανάγκη δημιουργίας πιο αξιόπιστου περιεχομένου, ώστε να αντιμετωπιστεί αυτό το φαινόμενο.
Πηγή: https://www.ygeiamou.gr
Πηγή φωτογραφίας: https://secure.gravatar.com