7/5/2024
Στα καύσιμα του μέλλοντος σε συνεργασία με κορυφαίους ελληνικούς ομίλους όπως η Μotor Oil και η συγγενής AVIN, στρέφονται οι συγκοινωνιακοί φορείς της χώρας, στο πλαίσιο ενός ευρύτερου εταιρικού μετασχηματισμού που προσβλέπει στην αντιμετώπιση των ελλειμμάτων, στην καταπολέμηση του ενεργειακού κόστους και στην εξοικονόμηση ενέργειας μέσα από την αναβάθμιση των κτιριακών υποδομών.
Οι αστικές συγκοινωνίες επιδιώκουν να θωρακιστούν και να αντιμετωπίσουν τις διαχρονικές παθογένειες μέσα από ένα πλέγμα μέτρων.
Σε πρώτη φάση, το βάρος πέφτει στην αντικατάσταση του στόλου με νέα και σύγχρονα ηλεκτρικά οχήματα, αλλά και στην βελτίωση των υπηρεσιών και την καταπολέμηση της εισιτηριοδιαφυγής μέσω ενός πιλοτικού προγράμματος ανέπαφων συναλλαγών (Tap’n Pay) που ξεκίνησε από το αεροδρόμιο. Ταυτόχρονα αναβαθμίζεται το σύστημα τηλεματικής με την εγκατάσταση 500 επιπλέον έξυπνων στάσεων.
Το σύστημα εξοπλίζεται με την τοποθέτηση QR Codes, επιτρέποντας την απευθείας σύνδεση των κινητών τηλεφώνων (smartphones) στην εφαρμογή OASA Telematics ενώ αξιοποιείται η τεχνητή νοημοσύνη για την ενημέρωση του κοινού μέσα από την εφαρμογή chatbot (με 316.000 διαδράσεις με το κοινό το 2023).
Πρωτοβουλίες λαμβάνουν οι εταιρείες και για να ενισχύσουν τα επίπεδα ασφαλείας στα οποία μέχρι σήμερα υπήρχαν πολλά κενά. Στο πλαίσιο αυτό, οι συγκοινωνίες επιστρατεύουν drones για να ελέγξουν τους σταθμούς και τα αποτελέσματα είναι ήδη ενθαρρυντικά. Όπως δήλωσε πρόσφατα ο διευθύνων σύμβουλος της ΣΤΑΣΥ κ. Θανάσης Κοτταράς, η επιτήρηση των σταθμών έχει συμβάλλει στην αποτροπή πάνω από 100 παράνομων εισόδων για γκράφιτι και αυτοκτονίες και η προσπάθεια συνεχίζεται.
Ρεύμα από πέδηση
Την ίδια στιγμή, η εταιρεία των μέσων σταθερής τροχιάς υλοποιεί ένα πρωτοποριακό πρόγραμμα εκμετάλλευσης ενέργειας από την επιβράδυνση των συρμών και τη μετατροπή της κινητικής σε ηλεκτρική ενέργεια. Η ΣΤΑΣΥ υπολογίζει ότι θα ανακτηθεί το 12,5% της συνολικής ετήσιας κατανάλωσης με την ολοκλήρωση του έργου ύψους 4 εκατ. μέσα στην επόμενη διετία.
Ένας άλλος τομέας που θα πρασινίσει τις συγκοινωνίες είναι οι παρεμβάσεις βελτίωσης της ενεργειακής απόδοσης κτιρίων όπως είναι το κτίριο διοίκησης της ΣΤΑΣΥ και το αμαξοστάσιο Λιοσίων. Πρόκειται για δράσεις που θα γίνουν μέσω του προγράμματος ΗΛΕΚΤΡΑ, με μια συνολική επένδυση ύψους 3 εκ. ευρώ που υπολογίζεται να συμβάλλει στην μείωση του ενεργειακού κόστους κατά 184.000 ευρώ ανά έτος.
Μια εταιρεία που καταναλώνει ρεύμα, κάποια στιγμή πρέπει να παράγει και το δικό της ρεύμα, αναφέρει η διοίκηση της ΣΤΑΣΥ, προγραμματίζοντας έργα με συγχρηματοδότηση από το Πράσινο Ταμείο.
Η εταιρεία έχει ήδη αιτηθεί από το ΔΕΔΔΗΕ άδεια για φωτοβολταϊκά στο αμαξοστάσιο του Τραμ στο Ελληνικό, δίνοντας έμφαση στον ενεργειακό συμψηφισμό (net-metering).
Με την χρήση των ΑΠΕ η εταιρεία υποστηρίζει ότι θα μπορεί να καλύπτει μέχρι και το 73% των ετήσιων αναγκών του αμαξοστασίου αλλά και να μειώσει το ενεργειακό κόστος κατά 330.000 ευρώ ανά έτος.
Υδρογονάδικο
Πράσινο βηματισμό ακολουθεί και η ΟΣΥ. Η εταιρεία συμμετέχει με το Υπερταμείο στο μεγάλο ευρωπαϊκό πρόγραμμα Horizon Τριήρης, με επικεφαλής την Motor Oil προκειμένου να αναπτύξει σταθμούς υδρογόνου για την υποστήριξη των νέων οχημάτων. Πρόκειται για σε μία από τις τρεις κοιλάδες υδρογόνου που έχει εγκρίνει η ΕΕ στο πλαίσιο της Πράσινης Συμφωνίας. Για την ΟΣΥ το υδρογόνο αποτελεί στρατηγική πολιτική στον τομέα των βαρέων οχημάτων, για αυτό και η εταιρεία σκοπεύει να αποκτήσει 3 έως 4 λεωφορεία υδρογόνου, ώστε να εξετάσει την προοπτική της υδρογονοκίνησης και για το μέλλον με μεγαλύτερο αριθμό λεωφορείων. Η εταιρεία σε συνεργασία με την Avin προχωρεί στο πρώτο πρατήριο υδρογόνου στις εγκαταστάστεις της ΟΣΥ στα Άνω Λιόσια.
Πηγή: https://www.newmoney.gr
Πηγή φωτογραφίας: https://secure.gravatar.com