5/9/2023
Πολλά ακούγονται και πολλά γράφονται για τα τεκταινόμενα στο Νησί των Ανέμων φέτος το καλοκαίρι.
Είναι δεδομένο πως διαφορετικοί τομείς του νησιού έχουν επηρεαστεί ποικιλοτρόπως από την κρίση,
που κατά τα φαινόμενα μαστίζει το δημοφιλή προορισμό.
Για παράδειγμα, τα πολυτελή Mykonos Hotels δε φαίνεται να αντιμετωπίζουν τα ίδια προβλήματα που αντιμετωπίζουν οι βίλες και τα
δωμάτια. Όπως κάτι παρόμοιο συμβαίνει με χώρους διασκέδασης, εστίασης, καταστήματα λιανικής και
Beach bars.
Σχεδόν δύο μήνες μετά την έναρξη της σεζόν, το πρόβλημα δεν είναι μόνο ορατό στον ορίζοντα αλλά
εδραιωμένο στην καθημερινότητα όσων βιοπορίζονται στο νησί. Οι φωνές πληθαίνουν και ζητούν από
το κράτος να δράσει άμεσα, ώστε να σωθεί ακόμα και την τελευταία στιγμή ότι μπορεί να αλλάξει από
τη δύσκολη κατάσταση που έχει διαμορφωθεί. Και η οποία έχει σκορπίσει ανησυχία σε όσους έχουν
συμφέροντα στη Μύκονο. Κάθε τομέας φαίνεται πως πάσχει από συγκεκριμένα προβλήματα και οι
συλλογικές λύσεις είναι μάλλον δύσκολο να εφαρμοστούν. Το μόνο σίγουρο είναι πως όσα γίνονται
φέτος στο νησί είναι απόρροια πολλών ετών κακού σχεδιασμού από όλους τους φορείς. Είναι άδικο
άλλωστε να πέφτει το βάρος της ευθύνης μόνο σε μία μεριά, καθώς ειδικά στα χρόνια του covid οι
αρμόδιοι είχαν μια χρυσή ευκαιρία να προβούν σε βελτιώσεις και καλύτερο σχεδιασμό. Κάτι που
φυσικά δεν έγινε και τώρα όλοι θερίζουν ότι έσπειραν την τελευταία δεκαετία. Αυτή της ραγδαίας
ανάπτυξης που δυστυχώς συνοδεύτηκε από προχειρότητα και έλλειψη συλλογικής ευθύνης.
Ξενοδοχεία και χώροι διαμονής
Τα αρνητικά μηνύματα είχαν εμφανιστεί από πέρυσι. Οι ανεβασμένες τιμές δεν αφορούσαν μόνο τα
πολυτελή καταλύματα αλλά και πιο απλά σπίτια. Ανεξαρτήτως αν βρίσκονται σε κεντρικά ή σε
απομακρυσμένα σημεία του νησιού. Σε αυτό προστέθηκε και η αρνητική δημοσιότητα από τη δράση
συμμοριών που λήστευαν σπίτια καθόλη τη διάρκεια της σεζόν. Μάλιστα, αρκετοί επιχειρηματίες του
κλάδου υποστηρίζουν πως πολλές οικίες και βίλες έπεσαν θύματα διαρρηκτών περισσότερες από μία
φορές μέσα σε ένα καλοκαίρι. Ο εκρηκτικός συνδυασμός των δύο αυτών παραγόντων, οδήγησε – όπως
είναι φυσικό – τις κρατήσεις σε τρομερή πτώση για φέτος. Με την κρίση όμως να παρατηρείται
πρωτίστως σε δωμάτια και βίλες και όχι σε μεγαλύτερα ξενοδοχεία.
Πάντως, έστω και αν είναι αργά, δεν είναι λίγοι οι επιχειρηματίες που έριξαν αισθητά τις τιμές τους. Σε
μια απέλπιδα προσπάθεια να σώσουν ότι σώζεται από τη σεζόν. Είδαμε καταλύματα που προσφέρουν
εκπτώσεις οι οποίες κυμαίνονται από 40% ως και 70%. Κάποιοι hosts θεωρούν πως η κίνηση αυτή
φαίνεται να αποδίδει καρπούς, ενώ κάποιοι άλλοι πως δεν θα είναι αρκετή για να φέρει περισσότερο
κόσμο στο νησί. Όμως, μια βόλτα στις σελίδες αναζήτησης δωματίων για τον Ιούλιο, μας έδειξε πως
αρκετά από τα δωμάτια που κάνουν έκπτωση, έχουν καταφέρει να γεμίσουν τα βράδια τους.
Χώροι εστίασης και διασκέδασης
Όταν ακόμα και η «Αυτού Μεγαλειότης» της εστίασης και των social media, ο τούρκος celebrity –
χασάπης Salt Bae έχει φτάσει να διαμαρτύρεται για την κίνηση στο διαμάντι της συλλογής του, το
εστιατόριο που έχει ανοίξει πέρσι στη χώρα της Μυκόνου, τότε καταλαβαίνουμε πως υπάρχει
πραγματικό πρόβλημα. Και πως να μην υπάρχει όταν οι κάθε λογής επισκέπτες και influencers δεν
σταματούν να ανεβάζουν φωτογραφίες από φουσκωμένους λογαριασμούς σε εστιατόρια και bars. Οι
επιχειρηματίες της εστίασης φαίνεται πως αντιλαμβάνονται λιγότερο το μέγεθος του προβλήματος. Και
προσπαθούν να αντισταθμίσουν τη μειωμένη κίνηση με υψηλότερες τιμές. Που δυστυχώς προκαλούν
ακόμα μεγαλύτερο πρόβλημα στην – ήδη λαβωμένη – εικόνα του νησιού. Οφείλουμε να
αναλογιστούμε όμως πως η φύση των επιχειρήσεών τους ίσως δεν επιτρέπει εκπτώσεις παρόμοιες με
αυτές των ξενοδοχείων. Και γι αυτούς το πρόβλημα είναι ακόμα πιο περίπλοκο.
Εισιτήρια και μετακινήσεις εντός του νησιού
Τέλος, αρκετοί αγνοούν και έναν ακόμα παράγοντα που όπως φαίνεται δεν πλήττει μόνο τη Μύκονο
αλλά αρκετούς ακόμα νησιωτικούς προορισμούς της χώρας. Η αλλαγή στο ιδιοκτησιακό καθεστώς των
περιφερειακών αεροδρομίων και η διαχείριση τους από τη Fraport ανέβασε κατακόρυφα τις χρεώσεις
για τις αεροπορικές εταιρίες που τα χρησιμοποιούν. Αρκετοί αερομεταφορείς έκοψαν τις πτήσεις για
τα αεροδρόμια αυτά. Κυρίως εταιρείες χαμηλού κόστους, οι οποίες όμως μεταφέρουν εκατομμύρια
επιβάτες κάθε έτος. Το κενό αυτό δεν μπορεί να αναπληρωθεί από τα μικρότερα αεροσκάφη και τα
Lear jets που καταφθάνουν στο νησί και αυτός είναι ένας από τους τομείς που μάλλον θα απαιτήσει
κρατική παρέμβαση για να βοηθηθεί.