Ο Έλον Μασκ είναι νοτιοαφρικανός επιχειρηματίας και τεχνολογικός οραματιστής, δημιουργός καινοτόμων εταιρειών, όπως της PayPal, που ειδικεύεται στις ηλεκτρονικές πληρωμές, της διαστημικής SpaceX, ενώ συνεισέφερε σημαντικά κεφάλαια στην Tesla Motors, που κατασκευάζει ηλεκτρικά αυτοκίνητα.
Ο Έλον Ριβ Μασκ (Elon Reeve Musk) γεννήθηκε στις 28 Ιουνίου 1971 στην Πραιτώρια της Νότιας Αφρικής, από πατέρα νοτιοαφρικανό, τον ηλεκτρολόγο-μηχανολόγο Έρολ Μασκ και καναδέζα μητέρα, το μοντέλο και διαιτολόγο Μέι Χάλντεμαν. Από νεαρή ηλικία έδειξε το ταλέντο του στους υπολογιστές και το επιχειρείν. Στα 12 του έφτιαξε ένα βιντεοπαιχνίδι και το πούλησε σ’ ένα περιοδικό πληροφορικής. Το 1988, μετά την απόκτηση καναδικού διαβατηρίου, ο Μασκ έφυγε από τη Νότια Αφρική, επειδή δεν ήταν πρόθυμος να υποστηρίξει το ρατσιστικό καθεστώς του απαρτχάιντ μέσω της υποχρεωτικής στρατιωτικής θητείας κι επειδή ήθελε να αναζητήσει επιχειρηματικές ευκαιρίες στις ΗΠΑ.
Οι σπουδές και η ίδρυση της PayPal
Ο Έλον Μασκ ξεκίνησε τις ανώτατες σπουδές του από το Πανεπιστήμιο του Κίνγκστον στον Καναδά και τις συνέχισε στο Πανεπιστήμιο της Πενσυλβάνιας, στη Φιλαδέλφεια, όπου έλαβε πτυχίο φυσικής και οικονομικών το 1995. Έγινε αμέσως δεκτός για μεταπτυχιακές σπουδές στο Πανεπιστήμιο του Στάνφορντ στην Καλιφόρνια, αλλά τις εγκατέλειψε ύστερα από μόλις δύο ημέρες, επειδή ένιωθε ότι το Διαδίκτυο είχε πολύ περισσότερες δυνατότητες να αλλάξει την κοινωνία απ’ ό,τι η φυσική.
Την ίδια χρονιά ίδρυσε τη Zip2, μια εταιρεία που παρείχε χάρτες και επιχειρηματικές πληροφορίες σε ενημερωτικές ιστοσελίδες. Το 1999 πούλησε την εταιρεία του στον κατασκευαστή υπολογιστών Compaq αντί 307 εκατομμυρίων δολαρίων και με τα λεφτά αυτά ίδρυσε τη διαδικτυακή εταιρεία χρηματοοικονομικών υπηρεσιών, X.com, η οποία αργότερα μετονομάστηκε σε PayPal και εξειδικεύτηκε στη μεταφορά χρημάτων μέσω διαδικτύου. Το 2002 πούλησε και την PayPal στην εταιρεία ηλεκτρονικών δημοπρασιών και αγορών eBay, αντί 1,5 δισεκατομμυρίου δολαρίων.
“Στροφή” στο διάστημα με τη SpaceX
Ο νεαρός επιχειρηματίας ήταν από καιρό πεπεισμένος ότι για να επιβιώσει το ανθρώπινο είδος θα έπρεπε να επεκταθεί και σε άλλους πλανήτες. Ωστόσο, ήταν δυσαρεστημένος με το υψηλό κόστος των πυραύλων. Το 2002, έχοντας υψηλή ρευστότητα από την πώληση της PayPal, ίδρυσε τη διαστημική εταιρεία SpaceX (Space Exploration Technologies) για να κάνει πιο προσιτούς τους πυραύλους. Οι δύο πρώτοι πύραυλοι που κατασκεύασε η εταιρεία του ήταν ο Falcon 1 (εκτοξεύτηκε για πρώτη φορά το 2006) και ο μεγαλύτερος Falcon 9 (εκτοξεύτηκε για πρώτη φορά το 2010), οι οποίοι σχεδιάστηκαν για να κοστίζουν πολύ λιγότερο από τους ανταγωνιστικούς πυραύλους. Ένας τρίτος πύραυλος, ο Falcon Heavy (εκτοξεύτηκε για πρώτη φορά το 2018) σχεδιάστηκε για να μεταφέρει σε τροχιά φορτίο 117.000 λιβρών (53.000 κιλών), σχεδόν διπλάσιο από τον μεγαλύτερο ανταγωνιστή της, τον Delta IV Heavy της Μπόινγκ και με το ένα τρίτο του κόστους.
Η SpaceX ανακοίνωσε τον διάδοχο του Falcon 9 και του Falcon Heavy: το σύστημα Super Heavy – Starship. Σε πρώτο στάδιο το Super Heavy θα μπορούσε να ανυψώσει φορτίο 220.000 λιβρών (100.000 κιλά) σε χαμηλή τροχιά περί τη Γη. Το ωφέλιμο φορτίο θα είναι το Starship, ένα διαστημικό σκάφος που έχει σχεδιαστεί για να παρέχει γρήγορη μεταφορά μεταξύ πόλεων στη Γη και για μεταφορές στο απώτερο μέλλον σε βάσεις στη Σελήνη και τον Άρη.
Η SpaceX ανέπτυξε επίσης το διαστημικό σκάφος Dragon, το οποίο μεταφέρει προμήθειες στον Διεθνή Διαστημικό Σταθμό (ISS). Ο Dragon μπορεί να μεταφέρει έως επτά αστροναύτες και πιο πρόσφατη πτήση του ήταν στις 7 Μαρτίου 2020 με πλήρωμα τους αστροναύτες Νταγκ Χάρλεϊ και Ρόμπερτ Μπένκεν.
Ο Μασκ προσπάθησε να μειώσει το κόστος της διαστημικής πτήσης, αναπτύσσοντας έναν πλήρως επαναχρησιμοποιήσιμο πύραυλο που θα μπορούσε να ανυψωθεί και να επιστρέψει στη βάση από την οποία εκτοξεύτηκε. Ξεκινώντας το 2012, ο πύραυλος της SpaceX Grasshopper πραγματοποίησε αρκετές σύντομες πτήσεις για να δοκιμάσει μία τέτοια τεχνολογία. Εκτός από διευθύνων σύμβουλος της SpaceX, ο Έλον Μασκ ήταν επίσης επικεφαλής σχεδιαστής στην κατασκευή των πυραύλων Falcon, Dragon και Grasshopper.
Το πρώτο αυτοκίνητο Tesla
Ο Έλον Μασκ από καιρό ενδιαφερόταν για τις δυνατότητες των ηλεκτρικών αυτοκινήτων και το 2004 έγινε ένας από τους σημαντικότερους χρηματοδότες της Tesla Motors (αργότερα μετονομάστηκε σε Tesla), μιας εταιρείας ηλεκτρικών αυτοκινήτων που είχε ιδρυθεί το 2003 από τους επιχειρηματίες Μάρτιν Έμπερχαρντ και Μαρκ Τάρπενινγκ.
Το 2006 η Tesla παρουσίασε το πρώτο της αυτοκίνητο, το Roadster, το οποίο μπορούσε να διανύσει μια απόσταση 394 χλμ. με ένα μόνο γέμισμα. Σε αντίθεση με τα περισσότερα ηλεκτρικά οχήματα της εποχής εκείνης, για τα οποία ο Μασκ πίστευε ότι ήταν δυσκίνητα και αδιάφορα, το Roadstar ήταν ένα σπορ αυτοκίνητο που μπορούσε να πιάσει τα 100 χλμ. σε λιγότερο από τέσσερα δευτερόλεπτα.
Το 2010 η Tesla αναζήτησε δημόσια κεφάλαια και κατόρθωσε να συγκεντρώσει περί τα 226 εκατομμύρια δολάρια. Δύο χρόνια αργότερα, η εταιρεία παρουσίασε το μοντέλο S, το οποίο επαινέθηκε από τους ειδικούς για την απόδοση και το σχεδιασμό του. Θετικές κριτικές απέσπασε η Tesla και για το πολυτελές SUV, Model X, το οποίο κυκλοφόρησε στην αγορά το 2015. Το 2017 ξεκίνησε την παραγωγή του Model 3, ενός λιγότερο ακριβού αυτοκινήτου.
Περιπέτειες με την Επιτροπή Κεφαλαιαγοράς των ΗΠΑ
Ο Μασκ εξέφρασε επιφυλάξεις για την παρουσία της Tesla στο χρηματιστήριο και τον Αύγουστο του 2018, με μία σειρά αναρτήσεων στο Twitter υποστήριξε την άποψη ότι η εταιρεία θα πρέπει να αποσυρθεί από τη δημόσια διαπραγμάτευση της μετοχής της, σημειώνοντας ότι έχει «εξασφαλίσει χρηματοδότηση». Τον επόμενο μήνα, η Επιτροπή Κεφαλαιαγοράς των ΗΠΑ (SEC) μήνυσε τον Μασκ για χρηματιστηριακή απάτη, ισχυριζόμενη ότι οι το περιεχόμενο των αναρτήσεών του στο Twitter ήταν «ψευδές και παραπλανητικό».
Λίγο μετά, το διοικητικό συμβούλιο της Tesla απέρριψε την προτεινόμενη διευθέτηση της SEC, επειδή ο Μασκ είχε απειλήσει να παραιτηθεί. Ωστόσο, η δημοσιοποίηση του θέματος οδήγησε σε μεγάλη πτώση τη μετοχή της Tesla, η οποία τελικά αποδέχτηκε μια συμφωνία με πιο σκληρούς όρους. Μεταξύ των νέων όρων που έθεσε η Επιτροπή Κεφαλαιαγοράς ήταν και η παραίτηση του Μασκ από πρόεδρος της Tesla για διάστημα τριών ετών, αν και του επετράπη να παραμείνει διευθύνων σύμβουλος.
Η εξαγορά του twitter
Ο Μασκ είχε ανοίξει λογαριασμό στην υπηρεσία κοινωνικής δικτύωσης Τwitter το 2009 ως @elonmusk. Με την πάροδο του χρόνου ο λογαριασμός του έγινε από τους πιο δημοφιλείς του ιστότοπου με 85 εκατομμύρια ακόλουθους το 2022. Τα τελευταία χρόνια ήταν ιδιαίτερα επικριτικός για τις πολιτικές του twitter σχετικά με την ελευθερία του λόγου.
Τον Απρίλιο του 2022 έγινε γνωστό ότι αγόρασε το 9% του μετοχικού κεφαλαίου της εταιρείας και οι επικεφαλής του ιστότοπου του προσέφεραν μια θέση στο διοικητικό συμβούλιο. Ο Μασκ απέρριψε την προσφορά και αντιπρότεινε την εξαγορά της εταιρείας αντί 44 δισ. δολαρίων. Το διοικητικό συμβούλιο του Twitter αποδέχθηκε την πρότασή του, η οποία θα καθιστούσε τον Μασκ τον μοναδικό μέτοχο της εταιρείας.
Ο Μασκ ανέφερε ότι σχεδίαζε να προσθέσει νέα χαρακτηριστικά και να εξαλείψει τους αυτοματοποιημένους (bot) και τους ψεύτικους λογαριασμούς. Τον Ιούλιο του 2023, ανακοίνωσε ότι αποσύρει την προσφορά του με το επιχείρημα ότι το Τwitter δεν του είχε παράσχει επαρκείς πληροφορίες σχετικά με τους λογαριασμούς bot. Το Τwitter μήνυσε τον Μασκ για να τον αναγκάσει να αγοράσει την εταιρεία. Ο Μασκ προχώρησε τελικά στη συμφωνία εξαγοράς του Τwitter, η οποία ολοκληρώθηκε τον Οκτώβριο του 2022.
Πηγή: https://www.sansimera.gr