ΚεντρικήΠεριβάλλον

Αττική Οδός: Ποια είναι η Meridiam που αλλάζει τη σύνθεση της κοινοπραξίας ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις – AVAX για την 25ετή σύμβαση

29/5/2023

Με το γαλλικό fund Μeridiam θα διεκδικήσουν τελικά την νέα 25ετή σύμβαση παραχώρησης η ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις και η ΑVAX, η οποία φαίνεται να μπαίνει στην τελική ευθεία. Η τροποποίηση της σύνθεσης της κοινοπραξίας οριστικοποιήθηκε τις προηγούμενες μέρες, μετά την αποχώρηση της γαλλικής ARDIAN από το διαγωνισμό.

Πρόκειται για την δεύτερη συμμετοχή του γαλλικού fund στην Ελλάδα μετά την συμμαχία με την AVAX στο διαγωνισμό για την σύμβαση παραχώρησης του Βόρειου Οδικού Άξονα Κρήτης, στην οποία παρούσα είναι και η EGIS Project.

Η τελευταία παρά το  γεγονός ότι υπήρχαν πληροφορίες ότι θα συμμετάσχει στο διαγωνισμό με το ίδιο σχήμα, φαίνεται ότι επέλεξε την κοινοπραξία με την οποία έχει προεπιλεγεί στο διαγωνισμό του ΤΑΙΠΕΔ (VAUBAN – DIF – EGIS).

Meridiam ιδρύθηκε το 2005 από τον διευθύνοντα σύμβουλο της EGIS Project Τιερί Ντεό, με την οικονομική υποστήριξη της Gredit Agricole και ειδικεύεται στην ανάπτυξη, τη χρηματοδότηση και τη διαχείριση έργων υποδομής στην Ευρώπη, τη Βόρεια Αμερική και την Αφρική. Η Meridiam είναι παρούσα σε 25 χώρες με γραφεία σε 11 πόλεις: Παρίσι, Νέα Υόρκη, Κωνσταντινούπολη, Τορόντο, Ντακάρ, Λουξεμβούργο, Αντίς Αμπέμπα, Βιέννη, Αμμάν, Λιμπρεβίλ και Γιοχάνεσμπουργκ.

Πρόσφατα στο ταμείο Υποδομών εισήλθε η Samsung Life Insurance, η οποία είναι πλέον μέτοχος του 20% μαζί με τη διοίκηση της Meridiam που εξακολουθεί να ελέγχει το 80% της εταιρείας με έδρα το Παρίσι.

Η Meridiam έχει υπό διαχείριση περιουσιακά στοιχεία συνολικής αξίας 20 δις. δολαρίων ενώ έχει επενδύσει μέχρι σήμερα περισσότερα από 80 δισεκατομμύρια δολάρια σε 120 έργα υποδομών. Μία από τις μεγαλύτερες συμμετοχές της τα τελευταία χρόνια είναι η απόκτηση του 39% της Γαλλικής εταιρείας διαχείρισης υδάτων και περιβαλλοντικών έργων Suez.

Η εταιρεία έχει επενδύσει επίσης σε ένα πλήθος έργων υποδομής από αυτοκινητόδρομους, σιδηρόδρομο και τραμ μέχρι αεροδρόμια, λιμάνια, κρίσιμες δημόσιες υπηρεσίες (εγκαταστάσεις υγειονομικής περίθαλψης, σχολεία, πανεπιστήμια, ερευνητικά κέντρα κ.α) αλλά και στον τομέα της ενεργειακής μετάβασης.

Πριν από 2,5 χρόνια η Meridiam έγινε ο πλειοψηφών μέτοχος της Voltalis, που  εξειδικεύεται στον τομέα της εξοικονόμησης ενέργειας για ιδιώτες. Επίσης σε συνεργασία με την Vinci ανέλαβαν με ΣΔΙΤ τον αυτοκινητόδρομο D4 στην Τσεχία μία επένδυση που ανήλθε σε περίπου 600 εκατομμύρια ευρώ. Ο νέος αυτοκινητόδρομος βελτιώνει τη σύνδεση μεταξύ της Νότιας Βοημίας και της Πράγας και συμβάλλει στη βελτίωση των συνθηκών κυκλοφορίας στους κύριους εμπορικούς δρόμους της χώρας, ειδικά προς τη γειτονική Γερμανία και Αυστρία.

Προχωρά ο διαγωνισμός

Η επόμενη φάση του διαγωνισμού της Αττικής Οδού αναμένεται να γίνει με νωπή την κυβερνητική εντολή αφού οι υποψήφιοι θα κλιθούν να υποβάλλουν δεσμευτικές προσφορές περίπου 15 μέρες μετά τις επαναληπτικές εκλογές. Οι μέχρι στιγμής συνθήκες και το επενδυτικό κλίμα που διαμορφώνεται στην αγορά μετά και το αποτέλεσμα της πρώτης εκλογικής αναμέτρησης, κρίνονται άκρως ενθαρρυντικά για την ωρίμανση του διαγωνισμού.

Το ΤΑΙΠΕΔ έχει μεταθέσει την αρχική ημερομηνία που ήταν για σήμερα 29 Μαίου για τις 10 Ιουλίου λόγω εκλογών και  διαμηνύει ότι δεν υπάρχει καμία πρόθεση για παράταση, με παρόμοια μηνύματα να εκπέμπουν και οι συμμετέχοντες στο διαγωνισμό, κάτι  που μένει να αποδειχτεί.

Μετά τις παρατηρήσεις ήσσονος σημασίας που έκανε πρόσφατα το υπουργείο Οικονομικών, εντός των ημερών θα διανεμηθεί στους ενδιαφερόμενους το τελικό σχέδιο της σύμβασης παραχώρησης (έχει μοιραστεί ήδη το draft).

H Aττική Οδός είναι ένα από τα τελευταία μεγάλα έργα παραχώρησης της χώρας (το άλλο είναι ο Βόρειος Οδικός Άξονας Κρήτης) που κεντρίζουν το ενδιαφέρον κατασκευαστικών ομίλων και διεθνών επενδυτών προσφέροντας σίγουρες και σταθερές αποδόσεις.

Το ΤΑΙΠΕΔ σε συνεννόηση με την προηγούμενη κυβέρνηση βελτίωσε τους όρους του διαγωνισμού, δίνοντας το δικαίωμα της αύξησης των διοδίων κατά την πρώτη πενταετία της σύμβασης, εξέλιξη που εκτιμάται ότι θα αποσυμπιέσει τις οικονομικές προσφορές ώστε να υπάρξει ένα δελεαστικό  τίμημα.

Στους υπόλοιπους μνηστήρες του διαγωνισμού για την Αττική Οδό, συγκαταλέγονται η κοινοπραξία ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ – FS Ark Holdco, το σχήμα Μυτιληναίος – Vinci Highways – Vinci Concessions – Mobility Partne, η κοινοπραξία Macquarie – Fincop Infrastructure, συμφερόντων του ομίλου Κοπελούζου, η  Abertis Infraestructuras από την Ισπανία και το ιταλικό σχήμα των INC SpA -Gruppo Fininc.

Επίσημα αιτήματα για αλλαγές στις κοινοπραξίες δεν φαίνεται να υπάρχουν στο ΤΑΙΠΕΔ πλην της ένταξης της Ιntrakat στο Πορτογαλικό σχήμα υπό την Brisa-Ribicone Bidco. Ωστόσο η δυνατότητα που έχουν οι ενδιαφερόμενοι να ενημερώσουν για πιθανές τροποποιήσεις 30 μέρες πριν το διαγωνισμό τους δίνει περιθώριο έως τις 10 Ιουνίου.
Το αμέσως επόμενο βήμα για την νέα κυβέρνηση είναι να οριστικοποιηθεί η νέα γενιά των έργων επέκτασης της Αττικής Οδού που πρόσφατα ο υφυπουργός Υποδομών κ. Γιώργος Καραγιάννης είχε αποκαλύψει ότι σχεδιάζονται να γίνουν μέσα από το θεσμό των πρότυπων προτάσεων και με ενιαίο διαγωνισμό που θα αφορά όλα τα έργα δηλαδή τις επεκτάσεις προς Λαύριο, Ραφήνα και την Σήραγγα Ηλιουπόλεως.

Πηγή: https://www.newmoney.gr

Πηγή φωτογραφίας: https://secure.gravatar.com

Related posts

Τα παιδιά έως 14 ετών παθαίνουν μακρά Covid-19 – Μελέτη

xristiana

Τραβάς τα κουνούπια πάνω σου; Η απάντηση ίσως βρίσκεται στις μασχάλες σου

xristiana

Καρπούζι: Tα οφέλη για την επιδερμίδα και συνταγή face mist για ενυδάτωση!

xristiana