22/12/2022
To τεμάχιο 6 της Κυπριακής ΑΟΖ, μπορεί πλέον να καταστεί αξιοποιήσιμο ως προς τα αποθέματα φυσικού αερίου που διαθέτει. Η χθεσινή ανακοίνωση της ιταλικής εταιρείας ΕΝΙ, για ανακάλυψη ακόμα ενός αποταμιευτήρα φυσικού αερίου στον γεωτρητικό στόχο «Ζευς», ανεβάζει τον συνολικό όγκο φυσικού αερίου στο τεμάχιο 6 στα 5 με 6 τρισεκατομμύρια κυβικά πόδια (tcf), καθώς είχαν προηγηθεί οι γεωτρήσεις στους στόχους «Κρόνος» και «Καλυψώ». Οι προκαταρκτικές εκτιμήσεις για τον στόχο «Ζευς» είναι της τάξης των 2 με 3 tcf ενώ για το «Κρόνος» και «Καλυψώ» ακόμα 3 tcf.
Αν ληφθεί υπόψη ότι στο τεμάχιο 10 και στο στόχο «Γλαύκος» τα ερευνητικά δεδομένα κατέδειξαν συνολικές ποσότητες φυσικού αερίου 5 έως 8 tcf, ενώ στο τεμάχιο 12 στο «Αφροδίτη» οι συνολικές ποσότητες ανέρχονται στα 4,5 tcf, τότε γίνεται αντιληπτό ότι μπορεί να υπάρξει εμπορική εκμετάλλευση και μάλιστα σε μια περίοδο που η Ευρώπη αναζητεί δικές της πηγές ενέργειες στο πλαίσιο απεξάρτησης από τους ενεργειακούς πόρους της Ρωσίας. Με λίγα λόγια, οι συνολικές ποσότητες οι οποίες έχουν εντοπιστεί μέχρι στιγμής στην κυπριακή ΑΟΖ ανέρχονται περίπου στα 14 με 16 tcf.
Αισιοδοξία και για άλλες γεωτρήσεις
Η ανακάλυψη στο «Ζευς» δημιουργεί νέα δεδομένα για την ιταλογαλλική κοινοπραξία ENI – TOTAL, καθώς είναι πιθανόν στο τεμάχιο 6, για το οποίο έχουν αδειοδοτηθεί να κάνουν έρευνες, να διαθέτει και άλλες ποσότητες φυσικού αερίου. Πρέπει να σημειωθεί ότι οι δύο εταιρείες που έχουν από 50% ποσοστό διαχείρισης, είναι και οι δύο εταιρείες χωρών μελών της ΕΕ και οι γεωτρήσεις γίνονται επίσης σε ευρωπαϊκό χώρο. Εκ των πραγμάτων οι ανακαλύψεις αφορούν το σύνολο της ΕΕ.
Αυτό σημαίνει ότι θα επενδύσουν περαιτέρω και σε άλλες γεωτρήσεις με βάσιμες πλέον ελπίδες ανακάλυψης νέων κοιτασμάτων
Ενδεικτικό της διάθεσης της διαχειρίστριας κοινοπραξίας να προχωρήσει με ταχεία ανάπτυξη του τεμαχίου 6 είναι και το ότι αναφέρεται στην ανακοίνωσή της για «fast track development» της γεώτρησης.
Η μεγάλη εικόνα
Με τα δεδομένα που δημιουργούνται, πηγές στο τομέα της ενέργειας, εκτιμούν πως μπορεί να προχωρήσει με ταχύτερους ρυθμούς η αξιοποίηση όλων των κοιτασμάτων της περιοχής αφού η εταιρεία ΕΝΙ έχει τερματικό υγροποίησης και σύγχρονες εγκαταστάσεις στην Αίγυπτο, πολύ κοντά στη κυπριακή ΑΟΖ. Αξίζει να σημειωθεί ότι το κοίτασμα στο στόχο «Αφροδίτη» στη κυπριακή ΑΟΖ βρίσκεται πολύ πιο κοντά στα κοιτάσματα στην ΑΟΖ της Αιγύπτου.
Θα πρέπει να ληφθεί υπόψη, ότι η παρούσα στιγμή θεωρείται ιδανική για ενίσχυση των ενεργειακών δυνατοτήτων της ΕΕ από πηγές στην ανατολική Μεσόγειο. Αυτό το γνωρίζουν και οι εταιρείες που δραστηριοποιούνται αλλά και οι χώρες της περιοχής.
Πηγή με άριστη γνώση της αγοράς ενέργειας υπέδειξε πως ήδη η ιταλική ENI στην Αίγυπτο έχει αυξήσει τις επενδύσεις της στη χώρα, σημειώνοντας πως η απόδοση του κοιτάσματος «Ζορ» στην αιγυπτιακή ΑΟΖ, με συνολικά αποθέματα 30 tcf, δεν ήταν η βέλτιστη, με αποτέλεσμα η χώρα να αναζητάει επιπλέον ποσότητες αναπλήρωσης. Επομένως, ένα ενδεχόμενο είναι και αυτό της μεταφοράς των ποσοτήτων φυσικού αερίου από το τεμάχιο 6 της κυπριακής ΑΟΖ, προς τον τερματικό υγροποίησης στην Νταμιέτα της Αιγύπτου, αφού η ιταλική εταιρεία ENI είναι η διαχειρίστρια εταιρεία και συμμετέχει ήδη στο έργο με ποσοστό 50%. «Η Κύπρος δεν έχει τη δυνατότητα να ελέγξει τις εξελίξεις, είναι οι εταιρείες οι οποίες μπορούν να καθορίσουν τις εξελίξεις αυτές και εάν θέλουν και τους συμφέρει, θα προχωρήσουν με τους σχεδιασμούς τους», ανέφεραν οι ίδιες πηγές. Εάν για τις εταιρείες είναι συμφέρουσα η ανάπτυξη του τεμαχίου 6 της κυπριακής ΑΟΖ, τότε η δημιουργία υποδομών για μεταφορά του φυσικού αερίου μπορεί να γίνει μέσω σύνδεσης των τριών κοιτασμάτων («Κρόνος, «Ζευς» και «Καλυψώ») με αγωγό ο οποίος θα μεταφέρει το φυσικό αέριο προς την Νταμιέτα. Κάτι τέτοιο απαιτεί λιγότερα κεφάλαια και λιγότερο χρόνο. Με δεδομένη την ανάγκη της ΕΕ για εναλλακτικές πηγές φυσικού αερίου θα μπορούσε να συμβάλει και η ίδια και το έργο να ολοκληρωθεί μέσα σε 2 με 3 χρόνια.
Δεν θα μπορούσε να αποκλειστεί και το ενδεχόμενο υγροποίησης του φυσικού αερίου σε πλωτή εγκατάσταση ώστε να γίνεται απευθείας εξαγωγή στις αγορές της Ευρώπης. Μια τέτοια επένδυση χρειάζεται μελέτη και κυρίως υπολογισμό του κόστους της πλωτής μονάδας ώστε η τιμή του προϊόντος να είναι συμφέρουσα.
Πηγή: https://www.newmoney.gr
Πηγή φωτογραφίας: https://secure.gravatar.com