9/12/2025
Το υπουργείο Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού απέστειλε στις σχολικές μονάδες όλης της επικράτειας τον Οδηγό Φυσικής Προσβασιμότητας 2025 που συντάχθηκε τον Οκτώβριο και αφορά σε θέματα ευαισθητοποίησης που έχουν να κάνουν με την διασφάλιση της ισότιμης πρόσβασης όλων των μαθητών στα σχολεία.
Ένα από τα σημαντικότερα ζητήματα που αντιμετωπίζουν τα εκπαιδευτικά συστήματα σε παγκόσμιο επίπεδο είναι η διασφάλιση της ισότιμης πρόσβασης όλων των μαθητών. Το ζήτημα της ισότιμης πρόσβασης αποτελεί προτεραιότητα στις εκπαιδευτικές ατζέντες πολλών κρατών αλλά και στα προτάγματα Διεθνών Οργανισμών.
Η προαγωγή ενταξιακών μεταρρυθμίσεων, έχει κατ’ επανάληψη, υποδειχθεί στη σχετική ακαδημαϊκή βιβλιογραφία ότι αποτελεί ένα ζήτημα εξαιρετικά σύνθετο, το οποίο απαιτεί μια συνολική αλλαγή παραδείγματος και σημαντικές μετατοπίσεις στον τρόπο σκέψης αλλά και στις υιοθετούμενες πρακτικές σε όλες τις εκφάνσεις και σε όλες τις βαθμίδες της εκπαίδευσης.
Πρόκειται για μία αλλαγή που αφορά στη νοοτροπία, στους θεσμούς, στη νομοθεσία, στην εκπαιδευτική πολιτική, στο αναλυτικό πρόγραμμα, στα σχολικά εγχειρίδια, στην οργάνωση της σχολικής ζωής, στην καθημερινή διδακτική πρακτική, αλλά και στο περιβάλλον του σχολείου.
Σε αυτό το πλαίσιο, αποτελεί κοινή διαπίστωση ότι θεμελιώδης προϋπόθεση ενός σχολείου ικανού να ανταποκριθεί στις ανάγκες όλων των μαθητών είναι η διασφάλιση συνθηκών φυσικής προσβασιμότητας, στη βάση μάλιστα των απαιτήσεων της Σύμβασης για τα Δικαιώματα των Ατόμων με Αναπηρίες.
Με εφαλτήριο την ανωτέρω διαπίστωση, κρίθηκε σκόπιμη η σύνταξη του «Οδηγού Φυσικής Προσβασιμότητας», ο οποίος αποσκοπεί στην ευαισθητοποίηση των σχολικών μονάδων της χώρας επί σχετικών ζητημάτων.
Για τη σύνταξη του Οδηγού, ο οποίος αποτέλεσε προϊόν στενής συνεργασίας μεταξύ των συναρμόδιων Υπουργείων, της Εθνικής Αρχής Προσβασιμότητας, της Εθνικής Συνομοσπονδίας Ατόμων με Αναπηρία και άλλων συναρμόδιων φορέων καθώς και μελών της ακαδημαϊκής κοινότητας, λήφθησαν υπόψη:
- Τα διεθνή προτάγματα και οι ευρωπαϊκές επιταγές
- Το ισχύον θεσμικό πλαίσιο
- Εθνικά κείμενα αναφοράς
- Η διεθνής βιβλιογραφία & οι σύγχρονες σχετικές προσεγγίσεις με ιδιαίτερη έμφαση στις αρχές του Καθολικού Σχεδιασμού (Universal Design)
- Οι σημαντικές προκλήσεις που εξακολουθούν να υφίστανται στη χώρα μας επί ζητημάτων προσβασιμότητας των σχολικών μονάδων
Ο oδηγός συντάχθηκε στο πλαίσιο των εργασιών της συμβουλευτικής – γνωμοδοτικής επιτροπής για την παρακολούθηση της φυσικής προσβασιμότητας η οποία συγκροτήθηκε με την υπό στοιχεία 63348/Δ3/02-06-2025 Υπουργική Απόφαση με τίτλο: «Σύσταση και συγκρότηση συμβουλευτικής – γνωμοδοτικής επιτροπής για την παρακολούθηση της φυσικής προσβασιμότητας για τα άτομα με αναπηρία των εκπαιδευτικών και διοικητικών δομών του Υπουργείου Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού».
Πηγή: https://www.alfavita.gr
Πηγή φωτογραφίας: https://secure.gravatar.com
