Ηχολαλία: Όταν το παιδί επαναλαμβάνει λέξεις

24

5/12/2020

Για παράδειγμα, εάν ρωτήσετε το παιδί «Γεια σου τι κάνεις;», το παιδί λέει «Γεια σου τι κάνεις;» αντί να απαντήσει «Καλά είμαι». 

Μη λειτουργική και λειτουργική ηχολαλία

Για ορισμένα παιδιά με αυτισμό, η ηχολαλία είναι απλώς η επανάληψη λέξεων, προτάσεων που δεν έχουν για εκείνα κανένα νόημα.

Αυτό ονομάζεται μη-λειτουργική ηχολαλία και συχνά είναι πολύ παραπλανητική για τους γονείς, γιατί πιστεύουν ότι το παιδί τους έχει αρχίσει να μιλάει.
Λειτουργική ηχολαλία είναι όταν το παιδί επαναλαμβάνει λέξεις- φράσεις με ένα σχετικό νόημα και για ένα πραγματικό σκοπό. Για παράδειγμα, ένα παιδί μπορεί να απαντήσει “τοστ- ζαμπόν- τυρί “ στην ερώτηση “Τι έφαγες σήμερα για μεσημεριανό ;” ακόμη και αν έφαγε στην πραγματικότητα μακαρόνια με κιμά.

Αυτό το κάνει όχι από την επιθυμία να παραπλανήσει, αλλά επειδή έχει αρχίσει λίγο να αντιλαμβάνεται έννοιες και έτσι αντιλαμβάνεται τις λέξεις ” τοστ- ζαμπόν- τυρί “ σαν την κατάλληλη απάντηση για την ερώτηση, αφού είναι στην κατηγορία φαγητά.

Πώς να αντιμετωπίσει ένα γονιός την ηχολαλία του παιδιού του στην καθημερινότητα

H ηχολαλία είναι μια διαταραχή του φυσιολογικού λόγου και της ομιλίας. Ωστόσο, όταν ένα παιδί αρχίσει να επικοινωνεί ηχολαλικά με τη βοήθεια προγραμμάτων εργοθεραπείας, λογοθεραπείας και πρώιμης παρέμβασης, μπορεί σιγά – σιγά να εξελίξει την ηχολαλία από μη λειτουργική σε λειτουργική. Όσο βελτιώνεται ο ηχολαλικός λόγος αντικαθίσταται από τον κυριολεκτικό, με νόημα λόγο.

Ηχολαλία, προτάσεις για αντιμετώπιση της στο σπίτι

Όταν το παιδί επαναλαμβάνει την τελευταία λέξη της ερώτησης

Κάντε την ερώτηση και στη συνέχεια, πείτε αμέσως την απάντηση με μία μόνο λέξη (χωρίς παύση). Π.χ. Ερώτηση: Θέλεις; Απάντηση: Νερό.

Στην ιδανική περίπτωση, το παιδί θα μιμηθεί απλώς το «νερό» ή κάποιο μέρος της λέξης. Συνεχίστε να το κάνετε μέχρι το παιδί να επαναλαμβάνει με συνέπεια τη λέξη που θέλετε.

Κάντε την ερώτηση ξανά, αλλά τώρα πείτε μόνο τον πρώτο ήχο της απάντησης, ως εξής: «Θέλεις; Νεε» ( δηλαδή νερό).

Ενθαρρύνετε το παιδί να πει τη λέξη «νερό» ξεκινώντας με τον πρώτο ήχο. Εάν πρέπει να πείτε ολόκληρη τη λέξη μαζί του μερικές φορές, αυτό είναι καλό, αλλά κρατήστε τον πρώτο ήχο μέχρι να την ξεκινήσει. Συνεχίστε με τον ίδιο τρόπο μέχρι να κατακτήσει τη λέξη.

Κάντε ξανά την ερώτηση, αλλά τώρα μην πείτε τον πρώτο ήχο δυνατά. Στρέψτε την προσοχή του παιδιού στο στόμα, ώστε να καταλάβει ότι προσπαθείτε να πείτε κάτι. Ενθαρρύνετε το παιδί να πει τη λέξη. Συνεχίστε την προσπάθεια μέχρι το παιδί να την πει χωρίς βοήθεια.

Όταν κατακτήσει τα παραπάνω, προσθέτετε και καινούριες λέξεις.

Η γνώμη του ειδικού

Εάν το παιδί σας έχει διαγνωσμένο αυτισμό ,επικοινωνήστε με το κέντρο μας και θα σας απαντήσουμε εξατομικευμένα σε κάθε ερώτηση που έχετε. Θα σας δοθούν συμβουλές σχετικά με το τι πρέπει να κάνετε. Με τη συνεργασία σας και την εμπιστοσύνη στους ειδικούς, θα βοηθήσετε το παιδί σας να λύσει το πρόβλημα έγκαιρα.

Στέλιος Μαντούδης
Αναπτυξιακός Εργοθεραπευτής
Επιστημονικά Υπεύθυνος των Αναπτυξιακών Κέντρων Mandou
www.mandou.gr 

Πηγή: https://www.mothersblog.gr

Πηγή φωτογραφίας: https://secure.gravatar.com