Έκζεμα ίσως προκαλούν τα αντιβιοτικά στην βρεφική ηλικία

6

30/7/2013

Ανασκόπηση μελετών αποφαίνεται ότι τα παιδιά που πήραν αντιβιοτικά κατά τον πρώτο χρόνο της ζωής τους έχουν 40% περισσότερες πιθανότητες να εκδηλώσουν έκζεμα, σύμφωνα με στοιχεία που δημοσιεύθηκαν στο επιστημονικό έντυπο British Journal of Dermatology.

Αντιθέτως, η έκθεση των παιδιών στα αντιβιοτικά που πήραν οι μητέρες κατά τη διάρκεια της κύησης δεν σχετίστηκαν με την δερματική πάθηση.

Η ανασκόπηση υποστηρίζει την ιδέα ότι τα αντιβιοτικά καταστρέφουν τα εντερικά μικρόβια που παίζουν καθοριστικό ρόλο στην ανάπτυξη του ανοσοποιητικού συστήματος μετά την γέννηση.

Σύμφωνα με την «υπόθεση της υγιεινής» τα βρέφη και τα παιδιά των οποίων το ανοσοποιητικό σύστημα δεν εκτίθεται σε αρκετές προκλήσεις επειδή ζουν σε ένα πολύ καθαρό περιβάλλον μετέπειτα στη ζωή τους μπορεί να είναι επιρρεπή σε ανοσολογικές υπεραντιδράσεις, όπως αλλεργίες και άσθμα.

Το έκζεμα λοιπόν είναι η συχνότερη δερματική πάθηση, ειδικά μεταξύ των παιδιών, αφού το 10-20% των παιδιών παρουσιάζει συμπτώματα κάποια στιγμή ενώ πάνω από τα μισά συνεχίζουν να έχουν την πάθηση και μετά την ενηλικίωση.

Σε πολλές περιπτώσεις οι ασθενείς αναγκάζονται να κάνουν θεραπεία με στεροειδή φάρμακα για την αντιμετώπιση του.

Η Δρ Τερεσα Τσακοκ και οι συνεργάτες της στο Νοσοκομείο Guy’s and St Thomas’ του Λονδίνου μελέτησαν τα αποτελέσματα 20 ερευνών για τη χρήση των αντιβιοτικών, είτε προγεννητικά, είτε στο πρώτο έτος ζωής, σε σχέση πάντα με τα μετέπειτα δερματικά προβλήματα.

Δεν εντόπισαν σχέση μεταξύ προγεννητικής έκθεσης στα αντιβιοτικά και εκζέματος, αλλά η έκθεση στα φάρμακα αυτά το πρώτο έτος ζωής αύξανε τον κίνδυνο της νόσου κατά 40%.

Όσα περισσότερα αντιβιοτικά είχε πάρει ένα βρέφος, τόσο υψηλότερος ο κίνδυνος. Με κάθε επιπλέον κύκλο αντιβιοτικών, ο κίνδυνος εκζέματος αυξανόταν κατά 7%. Τα ευρέως φάσματος αντιβιοτικά, όπως η αμοξυκιλλίνη, είχαν την ισχυρότερη επίπτωση.